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A two-hour workshop on Reclaiming the Narrative, for 20 women with a history of migration, preferably from Africa.
The overall objective of the workshop is to experience the “personal is political” motto by sharing personal migration stories and realizing how they echo other women’s paths; to build an interest in archiving personal/family history in an artistic perspective; to acquire basic techniques to organize one’s ideas and move from testimony to Storytelling; and to understand that reclaiming the narrative is about agency, creativity and History. All participants bring at least one object (a rock, a photograph, an earring, etc.) that is connected to their migration story. The first hour of the workshop is dedicated to “group sharing”: a 10-min body and voice warm-up in circle, followed by the presentation of one’s object and its choice in relation to their (or their family’s) migration story, and identification of three key words that resonate with the testimony. The second hour of the workshop is dedicated to “building of a narrative”: organization of the key words by themes, building a narrative articulated with personal anecdotes, and identifying the best medium to tell these stories (film, photograph, audio recording, comics, painting, etc).

 

Amandine GAY is a Montreal-based Afrofeminist filmmaker, activist, and journalist. Following her graduation from the Institute of Political Science in Lyon with a masters in communication, Amandine GAY joined the Conservatory of Dramatic Art in Paris 16 and began performing in theatre, film and television. Since 2012, Amandine has been working as a screenwriter, making her directorial debut with her documentary, Speak Up/Make Your Way, a feature-length Afrofeminist documentary on European Black francophone women. She is also a contributor to the information website, Slate.fr. Most recently, Amandine authored the preface of the first French translation of bell hooks' seminal, Ain't I A Woman. Amandine is currently living in Montreal, completing her second master's degree in sociology, focusing on transracial adoption. She is regularly called as a speaker on Afrofeminism, intersectionality or transracial adoption at universities (UQAM, UOttawa, University of Lausanne, Université Lumière Lyon 2, ERG Brussels, EHESS Paris, etc.) or events such as the Toronto & Winnipeg Spur Festival.

Universitaire, comédienne, militante et réalisatrice, Amandine Gay partage son temps entre recherche et création l’une et l’autre se nourrissant mutuellement. Diplômée de
l’Institut d’Études Politiques de Lyon en communication, elle consacre son mémoire de fin d’études aux enjeux du traitement de la question coloniale dans la société française.
Puis s’oriente dès 2008 vers le Conservatoire d’Art Dramatique de Paris 16. Interprète au théâtre, au cinéma et à la télévision, elle décide de se lancer dans l’écriture de programmes courts pour la télévision en 2012. En 2014, elle passe à la réalisation avec un reportage sur les manifestations #ContreExhibitB et un long métrage documentaire Afroféministe qui s’intitule : Ouvrir La Voix. Elle est aussi contributrice pour le site d’information Slate.fr. En 2015, elle signe la préface de la première traduction française du classique de bell hooks, Ne Suis-Je Pas Une Femme. Cette année marque aussi son installation à Montréal où elle poursuit une seconde maitrise, en sociologie, afin de travailler sur l’adoption transraciale, un autre sujet qui lui est cher. Elle intervient aussi régulièrement comme conférencière à propos de l’afroféminisme, de l’intersectionnalité ou de l’adoption, lors d’événements tels que le Spur Festival Toronto et Winnipeg ou dans des universités. Les étudiants ont pu l’entendre à l’Université du Québec à Montréal, à l’UOttawa, à l’université de Lausanne, à l’université Lumière Lyon 2, à l’École de Recherche Graphique de Bruxelles, à l’École des Hautes Études en Sciences Sociales à Paris.