12

De Japanse experimentele filmbeweging kende eind jaren 70 haar hoogtepunt. Beïnvloed door het werk van hun voorgangers – waaronder Toshio Matsumoto’s vernieuwende documentaires en kunstzinnige langspeelfilms – zette een nieuwe generatie filmmakers de eerste stappen in de filmwereld. Veel jonge regisseurs waren gefascineerd door het mechanisme dat de bewegende beelden voortbracht. Dit programma zet deze specifieke periode in de geschiedenis van de Japanse experimentele film in de schijnwerpers, en belicht twee films die de weg vrijmaakten voor het genre: Atman (1975) van Toshio Matsumoto – waarin een buitengewoon tijdruimtegevoel wordt gecreëerd dat alleen in de cinema tot stand kan worden gebracht – en het op Atman geïnspireerde Spacy (1981) van Takashi Ito. Vrijwel alle films in dit programma – gaande van een verwarrende cinematografische beeldenstroom tot een duizelingwekkende reeks animatiekortfilms – werden nooit gedigitaliseerd en hun belang wordt zowel binnen als buiten Japan onderschat. Een zeldzame kans om deze werken te bewonderen in hun originele 16mm-formaat en zo de filmgeschiedenis te bevragen.

Deze vertoning wordt ingeleid door Koyo YAMASHITA, in dialoog met Julian ROSS.
Koyo YAMASHITA is de directeur van het Image Forum Festival en programmeur van het Theater Image Forum (beide in Tokio). Hij was ook als curator te gast op tal van film- en mediakunstfestivals, zowel binnen als buiten Japan. Julian ROSS is onderzoeker, curator en schrijver. Onlangs stelde hij zijn doctoraatsverhandeling over de Japanse experimentele film in de jaren 60 voor. Daarnaast stelde hij onder andere de programma’s samen voor Anthology Film Archives (New York) en EYE (Amsterdam). Hij is adviseur voor het International Film Festival Rotterdam.

Atman (Toshio MATSUMOTO, 1975, 16mm, 11') 
My Movie Melodies (Jun’ichi OKUYAMA, 1980, 16mm, 6') 
Dutchman’s Photograph (Isao KOTA, 1974, 16mm, 7', silent) 
Switchback (Nobuhiro KAWANAKA, 1976, 16mm, 9') 
Film Display (Shunzo SEO, 1979, 16mm, 5', silent) 
Heliography (Hiroshi YAMAZAKI, 1979, 16mm, 6') 
WHY (Keiichi TANAAMI, 1975, 16mm, 11') 
Hikari (Nobuhiro AIHARA, 1978, 16mm, 3') 
Still Movie (Yoichi NAGATA, 1978, 16mm, 3', silent) 
Xénogénèse (Akihiko MORISHITA, 1981, 16 mm, 7') 
Spacy (Takashi ITO, 1981, 16 mm, 10')

The screening will be introduced by Koyo YAMASHITA, in conversation with Julian ROSS.