19

In de turbulente jaren na de Tweede Wereldoorlog trok Japan een bonte veelheid aan invloedrijke kunstenaars aan. Een van hen was de Franse kunstcriticus Michel Tapié die de ‘Art Informel’ introduceerde in Japan. Geïnspireerd door de felle kleuren en onstuimige penseelstreken, experimenteerden Japanse kunstenaars met materie, vorm, textuur en beweging, vrijelijk geworteld in de eeuwenoude, artistieke traditie. Omgekeerd oefenden de revolutionaire werken en performances van de Japanners een sterke invloed uit op de westerse kunstscene van de jaren ’60 en ’70. BOZAR verbeeldt een deel van deze intense wisselwerking tussen Oost en West in A Feverish Era in Japanese Art. Expressionism in the 1950’s and 1960’s. Deze tentoonstelling maakt deel uit van het culturele programma waarmee Japan en België hun 150-jarige diplomatieke vriendschap vieren.

Curatoren: Mr. Ryuichi Matsubara, Mr. Shoichi Hirai and Ms. Jitsuko Ogura

Kunstenaar en performer Sadaharu Horio gaat een wisselwerking aan met het publiek tijdens zijn internationaal gelauwerde performance op 14, 15 en 16 oktober, het openingsweekend van de tentoonstelling.

Wist je dat?

  • Questions? Fragen? Preguntas? 题? Demandu?

    Vraag het aan de meertalige suppoosten die je aantreft in het Paleis voor Schone Kunsten. Deze ‘kunstfluisteraars’ staan klaar met een antwoord en vertellen je meer over de achtergrond van de tentoonstelling, de werken, het leven van de kunstenaar of het grotere verhaal waarbinnen de expo kadert. Daarnaast kan je ook bij hen terecht voor praktische vragen en behoren de ticketcontrole, de orde van het gebouw, de vestiaire en de audiogidsen tot hun verantwoordelijkheden. De kunstfluisteraars herken je aan hun gele badge.

    — gepubliceerd op

Voorbij