17

Sonate, K 213 Domenico Scarlatti
Sonate voor piano nr. 8, op. 13, "Pathetische" Ludwig van Beethoven
Ballade nr. 3, op. 47 Frédéric Chopin


Snake Dance van de Belgische documentairemaker Manu Riche en de Engels-Ierse schrijver en scenarist Patrick Marnham, vertelt over het ontstaan van de atoombom. Aan dat verhaal gaat een lange reis vooraf. Snake Dance gaat over de keuzen die de moderne mens moet maken, wil hij overleven. Net zoals bij Prometheus treft hij fatale beslissingen, die hem alleen achterlaten in een wereld vol chaos.

In de voetsporen van Leopold II duiken we het Congolese oerwoud in op zoek naar de plek waar uranium wordt gewonnen. We steken de oceaan over naar Los Alamos, de basis in Nieuw Mexico waar begin jaren 1940 J. Robert Oppenheimer, bijgestaan door de wereldtop van de fysica, de atoombom ontwikkelde. We volgen de bom naar Japan waar ze in 1945 Hiroshima en Nagasaki  verwoestte. 
Riche en Marnham introduceren een tweede rode draad in hun film, nl. die van de Duitse kunsthistoricus en antropoloog Aby Warburg (1866-1929). Warburg toonde als eerste het belang aan van iconografie – een geschiedenis in beelden – bij het onderzoek van beschavingen en culturen. Zo bestudeerde hij o.a. de religieuze symboliek bij de Pueblo Indianen en meer bepaald bij de Hopi-stam, die leefde vlakbij de plek waar het Los Alamos-kamp werd gebouwd. Een visionaire Warburg schreef in 1923: ‘What interested me as a cultural historian was that in the midst of a country that had made technological culture into an admirable precision weapon in the hands of intellectual man, an enclave of primitive pagan humanity was able to maintain itself.’