23

CREW is een Brussels gezelschap dat al jaren de cross-over tussen technologie en live-art exploreert. Dankzij een uitgebreid wetenschappelijk netwerk en zijn rol binnen Europese technologische consortia beschikt CREW over de laatste experimentele, ‘immersieve' technologische toepassingen. Deze worden artistiek ingezet voor de creatie van interactieve installaties en hybride performances die diverse doelgroepen onderdompelen in een fictionele wereld.


C.a.p.e. (Computer Automatic Personal Environment) is een mobiele, lichte configuratie die in 2010 werd ontwikkeld door CREW in samenwerking met Universiteit Hasselt/EDM. Hoogstaande technologie dompelt de bezoeker onder in een andere wereld en plaatst ze midden van een 360° gefilmde omgeving. Dankzij een videobril, trackers en een hoofdtelefoon is het mogelijk om je in dat gefilmde beeld te verplaatsen en de virtuele omgeving niet alleen te verkennen maar ook ‘aan den lijve’ te ervaren. Er werden in de laatste jaren meerdere C.a.p.e.’s gemaakt waarvan C.a.p.e. Brussels met opnames in Molenbeek.


C.a.p.e. Brussels werd gecreëerd voor de Wereldtentoonstelling in Shanghai en loodst je op een wel heel bijzondere manier door Brussel (De Marollen, Molenbeek etc); tactiliteit speelt een grote rol, het is een combinatie van wandelen, horen en voelen.
Naast het tonen van een artistiek resultaat is er ook een (kunst)educatief component, de actieve deelname van jou (het publiek) als uitgangspunt. Het C.a.p.e. formaat richt zich op de unieke, individuele ervaring van elke toeschouwer die zelf zijn ervaring activeert door met zijn lichaam in de virtuele omgeving te bewegen. De immersie laat toe om de eigen stad ‘aan de binnenkant’ te beleven. CREW verbindt de inzet van ‘het lichaam’ en de ‘intieme verbinding met de ander’.