RADAR

Diva in da house

De Metropolitan opera van New York was decennialang haar thuisbasis en ze bracht al een bezoek aan Sesamstraat, en nu komt de wereldberoemde Amerikaanse sopraan Renée Fleming terug naar BOZAR!

A People’s Diva

Haar All-American glamour maakte haar de bekendste operazangeres van de V.S. Het bewijs van haar mainstream appeal: in 2014 trad ze in de voetsporen van sterren Beyoncé en Alicia Keys en zong ze het volkslied op de Superbowl – de allereerste klassieke muzikant die dat klaarspeelde. Ze krijgt wel vaker telefoon voor prestigieuze gelegenheden met een miljoenenpubliek: ze zong in het Witte Huis, op het Jubileum van de Queen in Buckingham Palace, op de Olympische Spelen in Beijing, en op de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede.

Renée Fleming: Super Bowl 2014 National Anthem
Het Lijflied

Haar sterrenstatus berust natuurlijk in eerste instantie op De Stem: een romige, luxueuze, gouden lyrische sopraan. “In mijn bijzonder lange leven ben ik maar 2 keer zo’n stem tegengekomen,” zei legendarisch dirigent sir Georg Solti over haar. “De andere was Renata Tebaldi.” Rusalka is ongetwijfeld een van haar beste rollen, en hier hoor je waarom:

Dvorak - O Silver Moon (Rusalka) - Renee Fleming
De Doorbraak

De gravin uit Le Nozze di Figaro is misschien de rol die het meest deuren heft geopend voor deze student van de befaamde Juilliard School of Music. Die van de Met in New York bijvoorbeeld. Het Britse publiek ging helemaal voor de bijl tijdens haar passage in Glyndebourne. Hier het beroemde duet met een andere diva, Cecilia Bartoli, als Susanna.

Bartoli & Fleming - Le Nozze di Figaro - Sull'aria
Pop en Parfum

Naast opera en lieder steekt Renée haar neus regelmatig in andere genres en disciplines. Ze was te zien op Broadway, werkte samen met Elvis Costello en Rufus Wainwright, en bracht zelfs een coveralbum uit met haar versies van indie rocknummers van Muse tot Arcade Fire. Ze kroop in de huid van ‘Renata Flambé’ voor het legendarische radioprogramma A Prairie Home Companion, en lanceerde haar eigen parfum.

Het Afscheid?

Ophef eerder dit jaar toen Fleming aankondigde dat haar optreden als de Marschallin in Strauss’ Der Rosenkavalier in de Met dat seizoen, haar afscheid van het operapodium zou zijn. Fleming was er als de kippen bij om dat te ontkennen: het was inderdaad haar laatste Marschallin, maar zeker niet haar laatste verschijning op een operapodium. Wat de toekomst ook brengt voor de diva, we zijn alvast blij dat er een andere Strauss-rol prijkt op het programma van haar recital in BOZAR!

Der Rosenkavalier: Act III Trio