22

Miet Warlop, een jonge, talentvolle beeldende kunstenares uit België, sluit de Yves Klein-tentoonstelling in BOZAR af met een performance waar we lang naar hebben uitgekeken: Mystery Magnet.

Tijdens de opening van de tentoonstelling Yves Klein, Theatre of the Void zagen we haar al op een paard door het Paleis voor Schone Kunsten galopperen met de performance Horse. A man, a woman, a desire for adventure. Tijdens de finissage van Pol Bury. Time in Motion nam ze de tentoonstellingszalen over met The Board.
Het is geen toeval dat BOZAR de Yves Klein-tentoonstelling heeft omkaderd met een uitgebreide reeks performances. Tijdens zijn korte maar verbluffende carrière heeft Klein de kunstwereld versteld doen staan met zijn performances, van judodemonstraties tot de beroemde (en beruchte) Anthromopetries, waarvoor hij menselijke lichamen als penseel gebruikte en ze met zijn opvallende IKB liet insmeren.

Het performanceprogramma brengt zowel Belgische als internationale kunstenaars, nu eens geworteld in de theaterwereld, dan weer met een voornamelijk visueel karakter. Toch slopen ze stuk voor stuk de barrières tussen kunstdisciplines. Bij BOZAR voelen ze zich perfect thuis: vanaf zijn ontstaan is het Paleis steeds een plek geweest waar verschillende kunstvormen elkaar konden ontmoeten: muziek, visuele kunst, performances, film, architectuur. En in een tijd waarin white cubes steeds vaker black boxes worden, en vice versa, is het van cruciaal belang om kunst op een meer grensoverschrijdende manier te brengen.

BOZAR heeft een lange traditie op het vlak van happenings en spitse performances. Het Paleis stelt zijn heilige ruimtes open voor artistieke statements en zelfs voor verstorende ideeën. Van de jaren 1970, toen Marcel Broodthaers een levende kameel uit de Antwerpse Zoo meebracht voor een wandeling door het gebouw, tot de recente performances van Sadaharu Horio (tijdens de tentoonstelling over Japanse kunst) en die van Tino Sehgal en Boris Charmatz (tijdens de retrospectieve over Daniel Buren), blijft BOZAR grenzen opzoeken en wordt de scheidslijn tussen de ruimte voor tentoonstellingen en die voor performances almaar vager.

Alle performances tijdens de tentoonstelling Yves Klein. Theater van de leegte werden gefilmd en kunnen in de tentoonstellingszalen bekeken worden. Zo treden we in de voetsporen van Klein zelf, die verschillende van zijn performances opnam en zo de vergankelijkheid van die performances vereeuwigde. De opnames werden kunstwerken en worden tentoongesteld als werken die evenwaardig zijn aan Kleins schilderijen en sculpturen.

Miet Warlop (°1978) woont en werkt in Gent, Berlijn en Brussel. In haar performance Mystery Magnet neemt ze ons mee naar een wereld van broze verbeelding en laat ze allerlei schepsels, sculpturen en tableaux vivants los in de Hortahal van het Paleis voor Schone Kunsten.

Geen betere manier om Yves Klein te eren en de laatste dagen van zijn tentoonstelling in BOZAR stijlvol in te zetten.


  • Toegang tot het Paleis via Koningsstraat 10 op donderdag 23 november

    Op donderdag 23 november zullen onze tentoonstellingen uitsluitend toegankelijk zijn via de ingang aan de Koningsstraat 10.

    lees meer
    — gepubliceerd op
  • Verkeershinder rond BOZAR op 25 en 26 november

    Door werken in de Twaalf Apostelenstraat zal het verkeer rond het Paleis voor Schone Kunsten worden verstoord. De Ravensteinstraat zal enkel toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers en bussen. Kom je met de wagen of moto naar BOZAR? Parkeer je dan in de Koningsstraat of op het Koningsplein. Alvast bedankt voor je begrip.

    — gepubliceerd op
  • © Yiqiao Wang

    Connecting Capitals. Open oproep

    “Connecting Capitals: de Intersectionaliteit** van Amerikaans/Belgisch Dovenerfgoed en Wereldburgerschap” tilt het project “Next Generation, Please!” naar een trans-Atlantisch niveau in een tijd waarin de grote uitdagingen voor de wereld, in het bijzonder met betrekking tot de democratie, echt de hele wereld betreffen.

    lees meer
    — gepubliceerd op