20
deFilharmonie

deFilharmonieJaap van Zweden leiding – Mikhail Rudy piano

De fresco's van Piero della Francesca, H 352 Bohuslav Martinů
Concerto voor piano en orkest nr. 3, Sz 119, BB 127 Béla Bartók
Symphonie fantastique, op. 14 Hector Berlioz

Il Gardellino

Il GardellinoRyo Terakado viool – Vittorio Ghielmi viola da gamba – Lorenzo Ghielmi klavecimbel – Marcel Ponseele hobo – Jan De Winne fluit

Concerto voor viola d'amore en orkest Antonio Vivaldi
Concerto voor viool, strijkers en continuo, RV 554a Antonio Vivaldi
Concerto voor hobo, in A Antonio Vivaldi
Concerto voor viool, strijkers en continuo, RV 767 Antonio Vivaldi
Concerto voor gamba en strijkers Giuseppe Tartini
Concerto voor viool, strijkers en continuo, RV 335, "Il Rosignuolo" Antonio Vivaldi
Concerto voor fluit en orkest Baldassare Galuppi
Concerto con molti strumenti Antonio Vivaldi

Nationaal Orkest van België

National Orchestra of BelgiumNikolai Alexeev leiding – Boris Berezovsky piano

Les Levants de Tiwanaku, wereldcreatie Claude Ledoux
Concerto voor piano en orkest nr. 3, op. 26 Sergej Prokofjev
Symfonie nr. 5, op. 64 Pjotr Tsjaikovski

Nationaal Orkest van België

National Orchestra of Belgium

Symfonie nr. 8, D 759, "Onvoltooide" Franz Schubert
Symfonie nr. 9, D 944 Franz Schubert


Naar aanleiding van het Europees voorzitterschap krijgt Oostenrijk cultureel onderdak in het Paleis voor Schone Kunsten. We brengen een staalkaart van de Oostenrijkse cultuur in al haar stijlen en vormen: van de donkere kantjes bij de Nobelprijswinnares voor literatuur Elfriede Jelinek tot de lichtzinnige capriolen van Wolfgang Amadeus Mozart.

Ons Oostenrijks project steunt op twee stevige pijlers. We beginnen met Mozart, van wie we op 27 januari de 250ste geboortedag vieren. Maar moeten we het ook niet hebben over zijn dood om enkele mysteries op te helderen? Laat de echte Mozart nu opstaan: Mozart de christen van het Requiem of de vrijmetselaar van de laatste Symfonieën? Een antwoord krijgt u van dirigent John Eliot Gardiner die in twee concerten beide Mozarts tegen elkaar uitspeelt. Ook de integrale van Mozarts Pianoconcerto's zorgt voor de nodige beroering. Aan de ene kant heb je de aanhangers van de historische instrumenten zoals Van Immerseel en Staier, aan de andere de pianisten die zweren bij een moderne Steinway, genre Zacharias, Anderszewski en Grimaud.

In februari opent de tweede blikvanger: de tentoonstelling over de Wiener Werkstätte, het Weense atelier van sierkunstenaars, en hun belangrijkste Brusselse verwezenlijking: het Stoclet huis. Hier kan u zich onderdompelen in pure schoonheid zo mooi belichaamd door Klimt, en in totaalkunst die de kunstenaar verzoent met de ambachtsman. Vervolgens doen de podiumkunsten, film en literatuur hun intrede met o.a. het subversieve theater van Elfriede Jelinek dat roert in het duistere verleden; met films van de radicale cineast Kubelka; en met de Weense dansscène die op uitnodiging van ImPulsTanz naar Brussel afzakt. Zonder de vaste waarde van Oostenrijk te vergeten: de Wiener Philharmoniker.

Voorbij