20

(FR, 2015, 62’, OV, ond. EN)

Boeken worden aan de lopende band verfilmd, maar schilderijen? De Franse kunstenaar Andy Guérif ging de uitdaging aan met deze bewerking van Maestà, de beroemde zestiende eeuwse polyptiek van de Italiaanse grootmeester Duccio  di Buoninsegna. Net zoals de vader van de Sienese school panelen gebruikte om het passieverhaal uit de doeken te doen, zet Guérif de splitscreentechniek in. Acteurs brengen het verhaal tot leven met respect voor het origineel: volstrekt zonder perspectief.

Andy Guerif

Geboren in Frankrijk in 1977. Andy Guerif is een beeldend kunstenaar en filmmaker.  Portraits d’étudiant (2001) en Why are you running?... (2002) waren zijn eerste korte films. In 2003 draait hij Le code de l’art, een film waarin hij verkeersborden en picturale meesterwerken verwerkt. Zijn meest recente werk is de documentaire Maestà (La passion du Christ), vertoond op Film Fest Gent. Door het gebruik van split screen laat Andy Guerif in dit werk personages tot leven komen uit een polyptiek van 26 panelen ontworpen door kunstschilder Duccio di Buoninsegna in het Siena van de veertiende eeuw.