21

Cecilia Bartoli mezzosopraan – Les Musiciens du Prince orkest – Ada Pesch konzertmeister

Programma

Simphony "The Arrival of the Queen of Sheba" (Solomon, HWV 67) Georg Friedrich Handel
Aria "Chiudi, chiudi" (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46) Georg Friedrich Handel
Aria "Questa è la reggia mia" (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46) Georg Friedrich Handel
Ouverture (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46) Georg Friedrich Handel
Aria "Un leggiadro giovinetto" (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46a) Georg Friedrich Handel
Aria "Lascia la spina cogli la rosa" (Il Trionfo del Tempo e del Disinganno, HWV 46) Georg Friedrich Handel
Hoboconcerto, HWV 287 Georg Friedrich Handel
Aria "Verso già l'alma col sangue" (Aci, Galatea e Polifemo), HWV 72 Georg Friedrich Handel
Ouverture (Rinaldo, HWV 7) Georg Friedrich Handel
Aria "Oh sleep, why dost thou leave me" (Semele, HWV 58) Georg Friedrich Handel
Aria "Oh ecstasi of happiness... Myself I shall adore" (Semele, HWV 58) Georg Friedrich Handel
Battaglia (Rinaldo, HWV 7) Georg Friedrich Handel
Recitative & aria "Mi deride... Destero dall'empia Dite" (Amadigi, HWV 11) Georg Friedrich Handel
Aria "Felicissima quest'alma" (Apollo e Dafne, HWV 122) Georg Friedrich Handel
Ouverture & "Entrée des songes funestes" (Ariodante, HWV 33) Georg Friedrich Handel
Aria "E vivo ancora?... Scherza infida in grembo al drudo" (Ariodante, HWV 33) Georg Friedrich Handel
Concerto grosso, HWV 303 Georg Friedrich Handel
Aria "Ah, che sol per te, Teseo... M'adora l'idol mio" (Teseo, HWV 9) Georg Friedrich Handel


De goddelijke Cecilia Bartoli legt al haar legendarisch muziektalent in aria’s van de grootste operacomponist van zijn tijd: Georg Friedrich Händel. De pakkende aria ‘Lascia la spina’ – later omgedoopt tot ‘Lascia ch’io pianga’ – is een van de favoriete bisnummers van de mezzosopraan. De aria krijgt hier echter een centrale plaats in een programma dat het rijke expressieve palet en de unieke vocale wendbaarheid van de diva volop tot hun recht doet komen. Dat blijkt ook uit de beklijvende aria ‘Verso già l'alma col sangue’, een hoogst ontroerend stuk dat van de hand van Purcell had kunnen zijn, en het halsbrekende ‘Come nembo che fugge col vento’, een heuse technische én fysieke krachttoer voor de vertolker.