06

ClubMediévalThomas Baeté leiding – Olalla Aleman cantus – Griet Degeyter cantus – Daan Verlaan tenor – Tore Denys tenor – Elisabeth Seitz psalterion – IctusMichael Schmid fluiten – François Deppe cello – Luca Piovesan accordeon – Michael Grebil Liberg electronics

Programma

Origami, voor fluit, cello en accordeon Klaus Lang
Madrigale e Ballate Paolo da Firenze
Deploratio I (Francisco Guerrero in memoriam), voor cello Jose Sanchez-Verdù
Deploratio II (Franco Donatoni in memoriam), voor fluit en cello Jose Sanchez-Verdù
Zuria, voor accordeon Jose Sanchez-Verdù
Diptych (creatie), for acoustic instruments & live electronics Michael Grebil Liberg


Met “Ars Novissisima” brengen Ictus en Club Mediéval via poëtische associaties een dialoog tot stand tussen de 14e en de 21e eeuw. Rond het einde van de 14e eeuw is Paolo da Firenze een opmerkelijke figuur. Zijn muziek is aanvankelijk verankerd in de idealen van de hoofse liefde. Maar algauw wordt ze beïnvloed door de verandering die zich in die periode in het westerse gevoelsleven voltrekt en die de Renaissance inluidt. Het antwoord op de muziek van Paolo da Firenze komt onder meer van Michaël Liberg. Deze fascinerende artiest, niet in één vakje onder te brengen, brengt de twee ensembles samen rond een nieuwe creatie. Liberg laat zich inspireren door de hypnotiserende loops van Robert Fripp, gitarist van de band King Crimson, een belangrijke naam uit de progressieve rock.