23

Gidon Kremer viool

Programma

Chaconne (Partita nr. 2, BWV 1004) Johann Sebastian Bach
La Lontananza nostalgica utopica futura Luigi Nono
24 Prelude's, op. 100 (transcr. Gidon Kremer voor viool solo) Moisey Weinberg


De Letse violist Gidon Kremer bouwt tijdens zijn recital een brug tussen verleden en heden. Hij begint met de Chaconne, die de Partita nr. 2 voor viool solo van Bach besluit. Vervolgens brengt hij La Lontananza nostalgica futura van Luigi Nono, voor viool en acht magneetbanden: een hoogtepunt van de naoorlogse avant-garde muziek. Eindigen doet de violist met de 24 préludes voor cello van Weinberg, een van de belangrijkste – maar te weinig bekende – Russische componisten van de 20e eeuw. Kremer heeft dit werk getranscribeerd voor zijn eigen instrument en het de titel Preludes to a Lost Time gegeven. Bovendien koos hij een aantal nostalgische en utopische foto’s uit van de Litouwse fotograaf Antanas Sutkus. In combinatie met de bijzonder expressieve preludes van Weinberg ontstaat zo een audiovisueel werk met een beklijvende emotionele lading.

Wist je dat?

  • Preludes to a Lost Time

    De grote Letse violist Gidon Kremer laat ons kennismaken met de muziek van de Russische componist Mieczysław Weinberg en legt uit waarom er in zijn nieuwe project oude Sovjetfoto’s opduiken. 

    — gepubliceerd op