09

Lawrence Abu Hamdan is een hedendaags kunstenaar uit Jordanië die woont en werkt in Beiroet. Zijn werk legt verbanden tussen luisteren, politiek, mensenrechten, getuigenissen en waarheid. Bird Watching is de meest recente in een reeks van live audio-essays die de hedendaagse politiek van het luisteren en het belang van de oorgetuige onderzoeken. De centrale focus van deze ‘hoorzitting’ is een samenwerking met Amnesty International en Forensic Architecture voor een akoestisch onderzoek naar de gevangenis van Saydnaya, zo’n 25 km ten noorden van Damascus. De gevangenis is niet toegankelijk voor onafhankelijke waarnemers. Het geheugen van de overlevenden is de enige bron om het leven en de gruweldaden binnen de muren van de instelling te documenteren. Omdat ze in het donker verblijven, hebben de meeste gevangenen amper visuele herinneringen en ontwikkelden ze een acute gevoeligheid voor geluid. Abu Hamdan ontwikkelde vernieuwende methoden voor de overlevering van deze oorgetuigenissen. Hij verzamelt de klank her in neringen en maakt er een auditieve reconstructie van de architectuur en de ervaringen van de gevangenis mee.

 

Mei 2014: op de Westelijke Jordaanoever worden twee ongewapende Palestijnse tieners vermoord door Israëlische soldaten. Abu Hamdan voerde een geluidsonderzoek uit om te achterhalen of er rubberkogels of echte kogels gebruikt werden. In zijn film ligt de focus op het geweerschot, maar de schoten zijn niet hoorbaar. Rubber Coated Steel overstemt de stemmen van de slachtoffers niet, maar tracht net hun stilte te versterken door de manier waarop tegenwoordig gevolg gegeven wordt aan rechten, te bevragen.