16

In 1974 nodigden de Belgische tekenaar Hergé, een groot liefhebber van de Amerikaanse avant-garde, en Karel Geirlandt, de nieuwe directeur van het Paleis voor Schone Kunsten, Charlemagne Palestine uit voor een optreden in Brussel. Op prospectie in New York hadden ze de artiest ontdekt tijdens een concert en ze waren onder de indruk van de totaalervaring van zijn werk en de fysieke kracht van zijn podiumverschijning. Omringd door een karrenvracht knuffeldieren die stonden opgesteld als alter ago’s, hamerde Charlemagne op de pianotoetsen tot hij ervan in trance geraakte. Het concert ter inhuldiging van de pas benoemde directeur zou bij alle aanwezigen een overgetelijke indruk nalaten.

Vierenveertig jaar later keert de totaalkunstenaar (Gesamtkünstler) terug naar het Paleis voor Schone Kunsten – ruim een eeuw geleden ontworpen als autonoom kunstwerk (Gesamtkunstwerk) door Victor Horta – en stelt er zijn ‘CharleWorld’ op. Een universum waarin zijn werken animistische avonturenverhalen vertellen, en de soberheid van het art-decodesign uitdagen en heruitvinden. De magie die deze ontmoeting veroorzaakt wordt tot het einde gereproduceerd in zalen vol verwondering.

De titel van de tentoonstelling, AA SSCHMMETTRROOSSPPECCTIVVE, is een New Yorks-Jiddische woordspeling waarmee de draak wordt gestoken met het oubollige, klassieke en strakke  retrospectiefconcept, waar de kunstenaar zijn onbegrensde mogelijkheden en toekomstige ontdekkingen tegenoverstelt.

 

Zie ook:
Oldddworlddd op 4/05 – 17:00 in/aan de Kathedraal van St.-Michiel en St.-Goedele
Newwwsswirlll 25/05 – 22:00 in Kanal – Centre Pompidou : 
 

Wist je dat?

  • The sound of CharleWorld

    Deze vinylplaat is dé sleutel tot het bezwerende, chaotische en radicale universum van Charlemagne Palestine.

    — gepubliceerd op

Voorbij