26

Bernard van Orley was een van de absolute spilfiguren van de renaissance in de Lage Landen. BOZAR en de grote Belgische instellingen slaan de handen in elkaar voor de allereerste belangrijke monografische tentoonstelling rond deze 16de -eeuwse kunstenaar. Van Orley was schilder aan het hof van Margaretha van Oostenrijk en Maria van Hongarije, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Hij schilderde religieuze taferelen maar ontwierp ook wandtapijten en glasramen. Bijzondere aandacht gaat naar zijn portretten, die hem in een indrukwekkend netwerk plaatsen van politieke raadgevers, invloedrijke geestelijken en humanistische denkers. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël. 

Voor het eerst worden de werken Van Orley uit alle hoeken van de wereld samengebracht in één tentoonstelling, op de plek waar ze ooit ontstonden. Een historische kans om deze Brusselse meester te (her)ontdekken.

VAN ORLEY LOVERS DO NOT MISS:

Bernardi Bruxellensi Pictori – Coudenbergpaleis
Speciaal voor deze gelegenheid wordt op enkele specifieke momenten de ondergrondse doorgang opengemaakt tussen het Paleis voor Schone Kunsten en het Coudenbergpaleis. Je duikt van het werk van hofkunstenaar Bernard van Orley in BOZAR rechtstreeks in de overblijfselen van het keizerlijk Coudenbergpaleis tijdens de nocturnes op donderdagavond, de ontdekkingstochten voor families op zaterdag en tijdens de vakanties, op de Family Day en met de combi-rondleiding (30.03, 27.04, 25.05). 

Hof van Busleyden 

Margaretha van Oostenrijk staat ook centraal in het nieuwe museum Hof van Busleyden in Mechelen. Met de voucher bij je ticket voor de expo Bernard van Orley ontdek je aan reductietarief alles over het Bourgondische stadspaleis.

Museum Kunst & Geschiedenis
Het Museum Kunst & Geschiedenis stelt speciaal voor de gelegenheid de overige 8 wandtapijten uit de reeks van de Geschiedenis van Jacob op en het eerste wandtapijt uit de serie Onze-Lieve-Vrouw van de Zavel. Deze wandtapijten kan je aan groepstarief bezichtigen op vertoon van je ticket van Bernard van Orley. 

In de voetsporen van Bernard van Orley… 
Met deze wandelgids treed je letterlijk in de voetsporen van Bernard van Orley. Neem zeker een kijkje in de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal en ontdek de glasramen die Van Orley ontwierp. 

Bernard van Orley. Rood Klooster en het Zoniënwoud in de 16de eeuw 
Het kunstencentrum Rood Klooster zet Bernard van Orley extra in de kijker. Hij ontwierp kartons voor de wandtapijtenreeks De Jachten van Maximiliaan, waarop je gedetailleerde afbeeldingen ziet van Brusselse gebouwen en jachtterreinen en die een beeld schetsen van de toenmalige fauna en flora van het Zoniënwoud.

Museum van de Stad Brussel
In de collectie van dit prachtige gebouw op de Grote Markt vind je een wandtapijt uit de serie Onze-Lieve-Vrouw van de Zavel en een karton van Pieter Coecke dat vroeger aan Van Orley werd toegeschreven.

Wist je dat?

  • Who's that girl?

    Maak kennis met Margaretha van Oostenrijk, het gezicht van onze  tentoonstelling rond Bernard van Orley. Een beknopt overzicht van een bewogen leven tussen macht en tragedie:

    — gepubliceerd op
  • Family Day - in de tijd van Bruegel

    Op zondag 31 maart duik je een dag lang met je familie en vriendjes in de 16de eeuw, de tijd van Bruegel. Er valt een hoop te bekijken en te bezoeken, maar ook een heleboel te doen. Hier alvast 5 leuke workshops en bijzondere activiteiten tijdens die Family Day:

    — gepubliceerd op
  • Proza voor Van Orley: Jeroen Olyslaegers

    Schrijvers over schilderijen. 5 auteurs kozen op vraag van BOZAR een werk uit de tentoonstelling Bernard van Orley. Brussel en de renaissance en glijden in de huid van één van de personages. Jeroen Olyslaegers koos voor Polyptiek met Job en Lazarus.

    — gepubliceerd op
  • Proza voor Van Orley: Myriam Leroy

    Schrijvers over schilderijen. 5 auteurs kozen op vraag van BOZAR een werk uit de tentoonstelling Bernard van Orley. Brussel en de renaissance en glijden in de huid van één van de personages. Myriam Leroy koos voor het portret van Margaretha van Oostenrijk.

    — gepubliceerd op
  • Proza voor Van orley: Max Urai

    Schrijvers over schilderijen. 5 auteurs kozen op vraag van BOZAR een werk uit de tentoonstelling Bernard van Orley. Brussel en de renaissance en glijden in de huid van één van de personages. Max Urai koos voor De Slag bij Pavia. Aanval op het Franse kamp en vlucht van de belegerden.

    — gepubliceerd op
  • Proza voor Van Orley: Vamba Sherif

    Schrijvers over schilderijen. 5 auteurs kozen op vraag van BOZAR een werk uit de tentoonstelling Bernard van Orley. Brussel en de renaissance en glijden in de huid van één van de personages. Vamba Sherif koos voor De heilige Martinus geridderd door keizer Constantijn.

    — gepubliceerd op
  • Proza voor Van Orley: Ubah Cristina Ali Farah

    Schrijvers over schilderijen. 5 auteurs kozen op vraag van BOZAR een werk uit de tentoonstelling Bernard van Orley. Brussel en de renaissance en glijden in de huid van één van de personages. Ubah Cristina Ali Farah koos voor Ecce Homo.

    — gepubliceerd op
  • Een wandtapijt met zicht op Brussel

    Van de vele verbluffende meesterwerken die terug in Brussel zijn voor onze tentoonstelling rond Bernard Van Orley, springt één wandtapijt extra in het oog omwille van zijn historische waarde. Ontdek hoe een paard en een Brussels vergezicht al eeuwenlang het hart van menig kunsthistoricus sneller doen slaan.

    — gepubliceerd op

Lopend en binnenkort

Voorbij