22

In aanwezigheid van de regisseur, Damon Davis.

Whose Streets? wordt verteld door de activisten en leiders bij wie deze beweging voor rechtvaardigheid door de aderen stroomt en geeft een onverschrokken kijk op de Ferguson-opstand. Wanneer de ongewapende tiener Michael Brown wordt gedood door de politie, die hem daarna urenlang op straat laat liggen, betekent dit een breekpunt voor de inwoners van St. Louis, Missouri. Verdriet, langdurige raciale spanningen en hernieuwde woede brengen inwoners samen om een nachtwake voor Brown te houden en te protesteren tegen deze nieuwe tragedie. Filmmakers Sabaah Folayan en Damon Davis kennen dit verhaal omdat ze het beleefd hebben. Whose Streets? is een krachtige strijdkreet van een generatie die niet gewoon vecht voor haar burgerrechten, maar voor haar recht om te leven.

Damon Davis (Co-regisseur, Producer) is een bekroond interdisciplinair kunstenaar die woont en werkt in St. Louis, Missouri. Zijn werk omvat illustratie, schilderkunst, lithografie, muziek, film en ‘public art’. Davis’ werk is te vinden in de permanente collectie van het National Museum of African American History and Culture van het Smithsonian Instituut. Daarnaast heeft hij tentoonstellingen gehad in het Museum of Contemporary African Diasporan Arts (MoCADA) in Brooklyn en in het Museum voor Hedendaagse Kunst in San Diego. Voor zijn werk als oprichter van Far Fetched, een onafhankelijk kunst- en muzieklabel, ontving Davis tal van prijzen. Whose Streets? is Davis’ eerste poging tot een langspeeldocumentaire.

Sabaah Folayan (Schrijver/Regisseur, Producer) is een activiste en verhalenverteller, geboren en getogen in South Central Los Angeles. Als advocate in de Amerikaanse eilandgevangenis Rikers Island interviewde Folayan gevangenen over hun ervaringen met trauma. Later hielp ze de Millions March organiseren als reactie op de vrijspraak van de politieagent die Eric Garner wurgde met de dood tot gevolg. Folayan leerde de wereld van de vertelkunst kennen via het theater, toen ze als tiener een opleiding volgde aan het Lee Strasberg Institute of Theatre and Film en tijdens haar tijd als pre-med student aan de universiteit van Columbia op de planken stond met het Black Theater Ensemble.