08

In aanwezigheid van Julie Dash.

Aan het begin van de 20e eeuw strijden meerdere generaties van de Gullah gemeenschap – voormalige West-Afrikaanse tot slaaf gemaakt en die veel van de Yoruba tradities van hun voorouders hebben overgenomen - op de Sea Islands voor de kust van South-Carolina voor de handhaving van hun cultureel erfgoed en folklore. Tegelijkertijd bereiden zij zich voor op een migratie naar het vasteland, dit brengt hun nog verder weg van hun oorspronkelijke wortels. Daughters of the Dust was de eerste grote bioscooprelease van een zwarte vrouwelijke filmmaker en mocht lovende kritieken ontvangen tijdens de opening in 1991. In samenwerking met UCLA is Daughters of the Dust, onder toezicht van cineast Arthur Jafa, voor de eerste keer met de juiste kleurcorrectie gerestaureerd. Eindelijk ziet het publiek de film precies zoals Julie Dash het bedoeld heeft.

Julie Dash werd in New York City geboren. Ze maakt films, videoclips en websites, en is commercieel directeur en auteur. Ze begon in 1969 met haar filmstudie in Harlem, maar kwam uiteindelijk terecht in het American Film Institute en de UCLA, waar ze The Diary of an African Nun (1977) draaide. Met haar door de recensenten bejubelde kortfilm Illusions (1982) won Dash later nog de prijs van de jury voor Best Film of the Decade van de Black Filmmakers Foundation. Haar eerste langspeelfilm — Daughters of the Dust (1991) — was de eerste film van een Afro-Amerikaanse vrouw die in alle bioscoopzalen in de Verenigde Staten werd vertoond. In het tv-filmgenre draaide ze onder meer Love Song (2000) met r&b-zangeres Monica Arnold in de hoofdrol, de romantische thriller Incognito (1999), en het drama Funny Valentines (1999). Voor The Rosa Parks Story (2002), met Angela Bassett in de hoofdrol, werd Julie Dash genomineerd voor een Directors Guild Award.

 

“Daughters of the Dust” (1992) Theatrical Release (1991) Won Best Cinematography at Sundance Film Festival, (2016) Re-Released by Cohen Media.

 

Wist je dat?