16

19.00 uur – Rondetafelgesprek over de film
Met Adrian Silvan-Ionescu (kunsthistoricus en directeur van het instituut voor kunstgeschiedenis van de Roemeense Academie), Marian Țuțui (filmhistoricus, auteur van publicaties over film) en Bujor Rîpeanu (recensent en filmhistoricus, auteur van boeken, woordenboeken en artikels over het onderwerp)
Gemodereerd door Dominique Nasta (ULB)


20.00 uur – Forest of the Hanged – Liviu Ciulei

(RO, 1964, 158', OV, ot. )

Forest of the Hanged vertelt het harde verhaal van een Roemeen die voor het Oostenrijks-Hongaarse leger wordt opgeroepen, maar weigert om tegen zijn landgenoten te vechten en tot de doodstraf wordt veroordeeld. We schrijven Eerste Wereldoorlog. De onafhankelijke staat Roemenië verklaart de oorlog aan Oostenrijk-Hongarije. De confrontatie zal uitmonden in de overname van Transsylvanië door Roemenië in 1918. De betrokkenheid van Roemenië in de oorlog leidt tot een hele reeks morele dilemma’s voor Apostol Bologa (Victor Rebengiuc), een jonge Roemeense luitenant die al een tijd deel uitmaakt van het Oostenrijks-Hongaarse leger, maar nu wordt overgeplaatst naar een regio waar hoofdzakelijk mensen van zijn eigen volk wonen. In 1965 werd Liviu Ciulei op het internationaal filmfestival van Cannes uitgeroepen tot beste regisseur voor zijn filmbewerking, terwijl Ovidiu Gologan de prijs kreeg voor het beste camerawerk op het festival van Milaan. Het boek Het woud van de gehangenen (1922) van Liviu Rebreanu (1885-1944), de meester van de Roemeense literatuur, wordt niet als pure fictie beschouwd. Het is immers gebaseerd op de tragische dood van zijn broer, die geëxecuteerd werd door ophanging omdat hij had geprobeerd de frontlinie over te steken. Liviu Ciulei veranderde en bewerkte de oorspronkelijke tekst voor het scherm in die mate dat de film trouw bleef aan de literaire bron, maar toch een moderne verhandeling werd over oorlog en loyaliteit. Ciulei’s stijlvolle bewerking van Rebreanu’s roman is een memorabel historisch fresco over de complexe confrontaties in de Balkan, dat in de verf zette hoe belangrijk deze vroege, diepgaande analyse van de geschiedenis van de Balkan was.
Marian Ţuţui in The Cinema of the Balkans, Londen, Wallflower, 2006