25

Kit Armstrong piano, orgel

Programma

Sonate voor piano, S. 178 Franz Liszt
Fantasie en fuga op het koraal "Ad nos, ad salutarem undam" (G. Meyerbeer), S. 259 Franz Liszt


Voor zijn solorecital in het kader van zijn ‘portret’ neemt Kit Armstrong plaats aan het klavier van zowel de piano als het orgel, in een volledig Lisztprogramma. Hij waagt zich aan de legendarische Pianosonate in b-mineur, een van de grootste verwezenlijking van Liszt en een monument in het genre van de pianosonate. Halsbrekende grandioze passages wisselen af met intense momenten van verstilling, en dat binnen één grote, evenwichtige superstructuur, goed voor een halfuur muziek. En net zoals Liszt met zijn Pianosonate in b-mineur een volledig eigen invulling gaf aan het idee van de sonate, sprong hij hoogst origineel om met het registerwerk in zijn orgelwerken – die bovendien niet minder groots van opzet zijn. In het indrukwekkende Ad nos ad salutarem laat Armstrong de kalme en introspectieve muziek openbloeien richting klaterende finale.