18

a nocte temporisReinoud Van Mechelen tenor, leiding – Rachel Redmond sopraan – Deborah Cachet sopraan – Ingeborg Bröcheler mezzosopraan – Sean Clayton tenor – Ivan Thirion bariton – Marduk Serrano-López bas – Miriam Rignol discantgamba – Salomé Gasselin discantgamba – Anna Besson traverso – Sien Huybrechts traverso – Romina Lischka basviola da gamba – Simon Linné teorbe – Pierre Gallon orgel, klavecimbel

Programma

In Nativitatem Domini, H. 414 Marc-Antoine Charpentier
Pastorale sur la naissance de notre Seigneur Jésus Christ, H. 483 Marc-Antoine Charpentier
Sur la Naissance de Notre Seigneur Jésus-Christ, H. 482 Marc-Antoine Charpentier


Tijdens de Franse Gouden Eeuw was Jean-Baptiste Lully onmiskenbaar de absolute nummer één op muziekgebied. Maar er was één domein dat aan zijn invloed ontsnapte: de sacrale muziek. Zijn tijdgenoot Marc-Antoine Charpentier daarentegen wijdde zijn leven aan het componeren van religieuze muziek. Charpentier was bijzonder productief en schreef onder andere dramatische motetten in het Latijn, een muziekvorm die gestoeld was op het Italiaanse oratorium. De geboorte van Christus is een onderwerp dat daarin vaak aan bod komt en zo ontstonden heel tedere werken, zoals In Nativitatem Domini (H. 414), en zijn pastorales, waarin hij een hele waaier van gevoelens aan bod laat komen, met tal van schakeringen.

Voor zijn ‘portret’ bij BOZAR wil de Belgische tenor Reinoud Van Mechelen samen met zijn ensemble a nocte temporis die delicate muziek volledig tot haar recht laten komen. Een moment van verrukking en rust in de aanloop naar Kerstmis.