19

AFROPOLITAN FESTIVAL OPENING

Marie-France Vodikulwakidi, ceremoniemeester van het Afropolitan festival 2018, zal onze presentatrice zijn.

Marie-France is creatief & dynamisch, werkt als Public Relations consultant en heeft haar eigen bedrijf Connect The Dots. Zij vertegenwoordigt de nieuwe Afro-Belgische generatie.

 

Vertoning van de kortfilm Les Indes galantes (FR, 2017) van Clément Cogitore, gevolgd door de première van de performance Fari Foni Waati van choreografe Bintou Dembele.

Clément Cogitore brengt een bewerking van een fragment uit het ballet Les Indes Galantes van Jean-Philippe Rameau met de medewerking van een groep krumpdansers en drie choreografen: Bintou Dembele, Igor Caruge en Brahim Rachiki. Krump is een dansvorm die teruggaat naar de getto’s van Los Angeles in de jaren 90 en ontstaan is in de nasleep van de rellen en politierepresailles volgend op de gewelddadige arrestatie van Rodney King.

Na zijn studies aan de hogeschool voor decoratieve kunst in Straatsburg en de Fresnoy-Studio national des arts contemporains brengt Clément Cogitore een kunstvorm tot stand die het midden houdt tussen film en hedendaagse kunst. Zijn films werden al geselecteerd en meermaals bekroond op verscheidene internationale festivals. Zijn werk werd eveneens vertoond en tentoongesteld in menig museum of kunstencentrum. In 2015 mocht hij tijdens de Semaine de la critique van het festival van Cannes de prijs van de Fondation Gan in ontvangst nemen voor zijn eerste langspeelfilm Ni le ciel, Ni la terre. De film werd enthousiast onthaald door de critici en leverde hem een nominatie op voor de César voor beste debuutfilm. In datzelfde jaar sleept hij de Prix Bal voor jonge kunstenaars in de wacht. In 2016 wordt Cogitore uitgeroepen tot laureaat van de Prix Sciences Po pour l’art contemporain en van de 18e Prix de la Fondation d’Entreprise Ricard voor hedendaagse kunst.

Bintou Dembele is een gevierde choreografe die beschouwd wordt als een van de pioniers van de Franse hiphop. Na een carrière van ruim dertig jaar als hiphopdanseres kwam ze in 2002 als artistiek directrice aan het roer te staan van haar eigen dansgezelschap Rualité. In haar werk belicht ze de herinnering van het lichaam in de schaduw van het Franse koloniale en postkoloniale verleden.