26

Ghalia Benali zang – Romina Lischka Dhrupad zang, viola da gamba – Vincent Noiret contrabas

Programma

J'avance doucement Ghalia Benali
Le Carillon de Passy Antoine Forqueray
Causer to Causes Ghalia Benali
Morning Raga Bhairav Trad.
Do you Remember Ghalia Benali
Le moulinet (3e livre) Marin Marais
The Lament of the Pigeon Ghalia Benali
Rondeau moitié pincé et moitié coup d’archet Marin Marais
Antidote / Teryak Ghalia Benali
Last Embrace Ghalia Benali
Sarabande en sol Monsieur de Sainte Colombe (père)
Dama Daeman Ghalia Benali
Raga Yaman Trad.
In Konta Tadri Ghalia Benali
Le Badinage Marin Marais
Don't Blame Me (La Talumi) Ghalia Benali


“Adhan” is de oproep van de muezzin aan de moslims om samen te komen en te bidden. Zijn bezwerende stem roept met versierde melodieën de dagelijkse activiteiten een halt toe, om plaats te ruimen voor een moment van stilte en spiritualiteit. Deze kunstvorm had een sterke invloed op de Tunesische zangeres Ghalia Benali, die graag uiteenlopende muziektradities met elkaar vermengt. De Oostenrijkse Romina Lischka, erg bedreven op de viola da gamba, verdiepte zich dan weer in de dhrupad-zang, de oudste zangstijl in de klassieke Indiase muziektraditie. Een gedeelde passie bracht het duo samen: de composities voor viola da gamba van Marin Marais en diens mysterieuze leraar M. de Sainte-Colombe. Zijn erg uiteenlopende oeuvre omvat zowel dansen als karakterstukken. De diepe klank van het instrument en de intieme sfeer die het oproept, nodigen uit tot bezinning. Deze talentvolle muzikanten nemen je mee op een ontdekkingstocht vol muzikale rijkdom en emotie, in het unieke kader van de Protestantse kapel. 

Luister naar de playlist "Early Music" op Spotify