18

Met deze rondetafel over cultuur in Europa proberen Kunstenpunt en BOZAR de actuele politieke en sociale context te begrijpen waarin kunstenaars en organisaties in Centraal- en Zuid-Oost-Europa werken. Hoe zoeken geëngageerde initiatieven opnieuw aansluiting bij de civiele samenleving en hoe herdenken ze institutionele modellen? Nationalistische en populistische tendensen zijn overal aan de hand in Europa. Wat kunnen we leren van elkaar, wat zijn de noden van kunstinitiatieven in Centraal- en Zuid-Oost-Europa en hoe kunnen we samenwerken?

Prof. Milena Dragićević Šešić (University of Arts, Belgrade) geeft de openingskeynote over de rol van de onafhankelijke cultuursector in de transitie naar een opkomende burgersamenleving in Centraal- en Zuid-Oost-Europa na de val van de muur. 
Daarna schetsen vijf organisaties de specifieke lokale context waarin ze werken en de structuur en de financiering van hun organisaties: Albert Heta, directeur van Stacion - Center for Contemporary Art in Prishtina (Kosovo), Hajnalka Somogyi, directrice van de onafhankelijke OFF-biennale Budapest, Yane Calovski van de offspace Press to Exit en het netwerk van artist-centered spaces Jadro in Skopje (Macedonië), Bige Örer, directeur van de Istanbul Biennial die onderdeel is van de private stichting Istanbul Foundation for Art And Culture IKSV (Turkije) en ten slotte Corina Bucea en Diana Marincu van het onafhankelijk en collectief initiatief Fabrica de Pensule in Cluj-Napoca (Roemenië).