21

Wijziging van uur : de avond zal beginnen om 21:00 in plaats van 20:00

Heb je het niet zo begrepen op de waanzin van de dancefloor en mag het allemaal wat intiemer? Dan is BOZAR ELECTRONIC SERIES je op het lijf geschreven. Tijdens deze exclusieve avonden ontdek je de nieuwste muzikale trends die de grenzen van de electro en de hedendaagse en experimentele muziek verleggen.

 

Midori Takada - 21:00

Midori Takada is een virtuoze Japanse componiste en percussioniste die de voorbije 40 jaar een indrukwekkend parcours aflegde met solo- en groepswerk en in het theater. Haar intensieve zoektocht naar traditionele Aziatische en Afrikaanse percussietaal werd vastgelegd op een reeks klassiek geworden albums, waaronder haar meesterwerk Through The Looking Glass (1981) en Lunar Cruise (1990), een samenwerking met Masahiko Satoh.
Deze werken laten zich kaderen binnen de bloeiperiode van de ambientmuziek van grootmeesters Jon Hassell, Don Cherry en Brian Eno, maar dan met een duidelijk Japans ceremonieel en meditatief muzikale gevoeligheid. Haar muziek heeft een kristallen karakter, en distilleert ritmes van over de hele wereld tot minimalistische, instrumentale droombeelden.
Ter gelegenheid van deze heruitgave keert Midori Takada terug naar concertgebouwen en festivals over de hele wereld, met onder andere uitverkochte optredens in het Londense Barbican, het Palais de Tokyo in Parijs en Hebbel am Ufer in Berlijn. Haar ongeëvenaarde, theatrale en diep spirituele minimalistische percussieperformances combineren virtuositeit, een acuut gevoel voor akoestiek, gechoreografeerde lichteffecten en beweging tot een volstrekt unieke en transformatieve ervaring voor het publiek. Midori Takada maakte haar podiumdebuut met het RIAS Symphonie-Orchester Berlin in de Berliner Philharmonie, net nadat ze in 1974 afstudeerde aan de kunstuniversiteit van Tokio. Ze bouwde verder aan haar carrière met soloconcerten in Japan en daarbuiten.
In de jaren tachtig kreeg ze interesse in de traditionele muziek van Azië en Afrika. Die fascinatie leidde tot gezamenlijke projecten met Kakraba Lobi uit Ghana, Lamine Konte uit Senegal en de Farafina Band uit Burkina Faso, maar ook de Koreaanse muzikanten Chi Seong-Ja (citer), Won-Il (dwarsfluit) en Tae-Hwan (saxofoon).
Ze trad ook op als lid van freejazzband Ton-Klami en stond aan het hoofd van het innovatieve percussieproject Mkwaju Ensemble. In de afgelopen 20 jaar bracht Takada meer tijd door in theaters dan in concertzalen, en creëerde ze vooral livemuziek voor toneelstukken. Ze werkte met Tadashi Suzuki en diens Suzuki Company of Toga aan bewerkingen van Electra en King Lear. Onlangs nog bracht ze in opdracht van Kenzo een nieuw album uit met de experimentele popartieste Lafawndah (Warp Records), met als titel Le Renard Bleu, als soundtrack bij de gelijknamige film.
https://www.phonicarecords.com/product/midori-takada-through-the-looking-glass-2017-reedition-single-lp-wrwtfww-records-palto-flats/142181
Everything Falls Apart (Ross Tones & Otto Lindholm) - 22:30

Toen de Brusselse cellist Otto Lindholm de Britse artiest Ross Tones ontmoette (alias Throwing Snow, Houndstooth Records), vormden ze meteen een muzikale band en gingen ze aan het improviseren. Lindholm is bekend om zijn meditatieve solo cellocomposities, die hij manipuleert met een reeks elektronische effecten. Met Altar (Gizeh Records) heeft hij al een door de muziekpers bejubeld album op zijn naam. Met Throwing Stones put Ross Tones inspiratie uit een groot aantal muziekgenres, van dubstep en UK funky tot house en postrock. Samen maakten ze een reeks live geïmproviseerde opnames, waarbij de cello van Lindholm live gecounterd en gemanipuleerd wordt door de elektronica van Tones. Dit wordt hun eerste publieke optreden.
www.throwingsnow.com

 

BOZAR trakteert! Luister naar de playlist "Electro" op Spotify en ontdek het muziekseizoen ’18-’19 van BOZAR.