26

De correcte slogan in het Parijs van ’68 luidde als volgt: Als het parlement op een bourgeoistheater gaat lijken, dan moet het theater meer op een parlement gaan lijken.
Wanneer de wereld in brand staat, blijft dat niet zonder gevolgen voor kunstenaars. Maar wanneer wordt een kunstenaar een activist en wordt zijn kunst propaganda? En wat is de taak van een culturele instelling? Hoe verhoudt de sector zich tot de politiek en tot de economie?

De Italiaanse curator Giorgio De Finis richtte enkele jaren geleden het Museo MAAM op in een gekraakte fabriek in Rome. De aanwezigheid van kunstenaars beschermde de sans-papiers tegen de razzia’s van de politie. Nu leidt Di Finnis een eigen departement in het museum voor hedendaagse kunst in Rome.
Met kunstenaars Renzo Martens en Kamel BadernehDominique Willaert, artistiek leider van de sociaal-artistieke werkplaats Victoria Deluxe in Gent, Dirk Snauwaert, directeur van WIELS en Els Rochette, artistiek directeur van het open kunstenhuis Globe Aroma.
Gemodereerd door Marleen Wynants (BOZAR/Crosstalks).

Wist je dat?

  • Cultural workers of the world unite

    Mei ’68 sloeg ook toe in het Paleis voor Schone Kunsten. Op 28 mei ’s avonds hadden kunstenaars en schrijvers verzamelen geblazen in een Brussels café. Er moest iets collectiefs gebeuren.

    — gepubliceerd op
  • Koken met een ziel

    Iedereen die dat wil, kan twee maal per week aanschuiven aan de gastentafels van Collectactif. Je betaalt wat je wilt, en vooral wat je kunt.

    — gepubliceerd op