14

Op vrijdag 10 mei komen jongeren uit het secundair en het hoger onderwijs samen om, in het kader van de YOUth Day, twee tentoonstellingen te ontdekken tijdens een gratis rondleiding. De centrale thema's zijn het portret, de relatie tussen kunst en macht en identiteit.

Tijdens het eerste deel laten de gidsen de jongeren kennismaken met de tentoonstelling rond de Brusselse meester Bernard van Orley, die als hoofd van een van de grootste ateliers van toen de Vlaamse renaissance mee vormgaf. Zijn portretten worden op de tentoonstelling extra in de verf gezet, als kostbare getuigenissen van de grootste humanisten en politici van toen. Samen met de leerlingen en studenten zoeken de gidsen naar antwoorden op vragen als: “Wat zeggen portretten over de figuren die ze voorstellen?” en “Welke invloed heeft de compositie op de betekenis van een schilderij?”.

In tweede instantie vragen we de jongeren na te denken over hedendaagse portretten en het zelfbeeld, tijdens een bezoek aan de interactieve tentoonstelling Next Generation, Please!. Deze door jongeren uitgewerkte en opgezette expositie kaart thema’s aan als vrijheid, de voorstelling van zichzelf of de eigen cultuur, feminisme, identiteit en diversiteit, burgerschap, migratie, revolutie en politiek. Dit deel van het bezoek wordt in goede banen geleid door de jonge kunstenaars zelf, die in dialoog treden met de leerlingen en studenten.

Na afloop van het bezoek krijgen ze de kans om na te denken over wat de werken van vroeger en nu ons vertellen, van gedachten te wisselen en hun ervaringen te delen, over Van Orleys nalatenschap heen.

 

School Day voor lager onderwijs

Voorbij