20

BOZAR verwelkomt de Frans-Zwitserse regisseur Barbet Schroeder voor de vertoning van zijn Trilogie van het kwaad en de Belgische première van het laatste deel in het drieluik.

Hoewel zijn naam je waarschijnlijk niet meteen iets zegt, doen zijn films dat des te meer. Barfly (1987), het duivelse Mystère von Bülow (1990) of het spannende J.F. partagerait appartement (1992) zijn enkele van de bekendste films van Barbet Schroeder. De regisseur – zonder twijfel een van de meest getalenteerde cineasten van zijn generatie – heeft al verscheidene onvergetelijke films op zijn naam staan, met topacteurs als Faye Dunaway en Mickey Rourke, Glenn Close en Jeremy Irons of Bridget Fonda en Jennifer Jason Leigh. Het lijdt geen twijfel dat hun schitterende vertolking, waarin ze gestalte geven aan markante personages in geraffineerde intriges, veel te danken heeft aan het talent van regisseur Barbet Schroeder, die als een heuse slangenbezweerder telkens weer het beste uit zijn acteurs weet te halen. Vanuit zijn bijzondere levensloop ontwikkelde hij het talent om tot de menselijke ziel door te dringen, haar te doorgronden en haar diepste en meest duistere geheimen naar boven te halen, zonder haar valsheid te opperen of een oordeel te vellen over haar tekortkomingen. Hij toont de ziel zoals ze zich aanbiedt. Ruw en onversneden.

Zijn pad leidt naar paradoxen, tegenstrijdigheden en dwalingen die complexiteit brengen in de doorgaans ondoorgrondelijke menselijke aard. Hij werd in 1941 in Teheran geboren en groeide op in Colombia bij zijn Duitse moeder en Zwitserse vader. In Parijs maakte hij voor het eerst kennis met de film en was hij kind aan huis in de zalen van Henri Langlois' Cinémathèque. Hoewel hij voorbestemd leek om tot de Nouvelle Vague toe te treden (aangezien hij in 1962 Les Films du Losange oprichtte en tal van films van Rivette en Rohmer producete), sloeg hij een geheel eigen weg in, die hem naar alle hoeken van de wereld bracht. Uiteindelijk vestigde hij zich in de Verenigde Staten, waar hij onder meer kennismaakte met de beroemde schrijver Charles Bukowski. Met de lange gesprekken die hij opnam voor zijn documentaire The Charles Bukowski Tapes of het erg Hollywoodiaanse Desperate Measures verwierf Barbet Schroeder internationale faam en ging hij in zee met topacteurs als Andy Garcia of Nicolas Cage.

In plaats van het leven in California te doorgronden, besluit hij de Colombiaanse drugskartels in beeld te brengen en trekt hij met zijn camera naar Medellín, in het spoor van drugsbaron Pablo Escobar (La Virgen de los sicarios). Sinds de jaren 2000 maakt hij steevast erg persoonlijke films en brengt hij de ene film na de andere uit, gedraaid op alle continenten. Denk maar aan zijn documentaire over de beruchte advocaat Jacques Vergès (L'Avocat de la terreur, 2007) of zijn uitgepuurde fictiefilms als Amnesia (met Marthe Keller). Tijdens zijn carrière werkte hij bovendien een aantal keer mee aan films van Tim Burton, Patrice Chereau of Éric Rohmer.

Als gevierd cineast viel hij al geregeld in de prijzen. Zo leverden zijn films hem nominaties op voor onder meer Oscars, Cézars en Palmes d'Or. Toch kiest hij voor controversiële thema’s, brengt hij ophef in de media en wijkt hij af van de platgetreden paden. Schroeder is een durver die er niet voor terugdeinst de waarden van onze samenleving te tarten. Dat doet hij vooral in zijn Trilogie van het kwaad, het drieluik waarvan hij de vertoning zal bijwonen. Drie documentaires over drie figuren die het kwaad belichamen dat Schroeder probeert te doorgronden. Général Idi Amin Dada : Autoportrait (1974) brengt de Oegandese dictator in beeld, L'Avocat de la terreur schetst in een portret van Vergès een beeld van de beschuldigden die hij verdedigt (terroristen, nazi’s enz.) en Le Vénérable W. (2017) brengt het antimoslimgeweld in kaart in een voor 90 % boeddhistisch land dat een tolerante levenswijze predikt.

Maak kennis met een vrijgevochten, ruimdenkende geest, die ons in weerwil een ontnuchterende spiegel voorhoudt en de waarheid toont achter onze laaghartigheid en misstappen. Kom en ontdek wat jij in Schroeders spiegel ziet.

Lopend en binnenkort

Voorbij