18

In het kader van Nuits Sonores Brussels wordt de derde editie van Tendencies gepresenteerd. Zoals steeds staat de link tussen kunst, technologie en wetenschap centraal, het thema is ditmaal geluidskunst. BOZAR koppelt in Tendencies ‘18 de geluidsinstallaties van de drie Belgische kunstenaars Christoph de Boeck, Aernoudt Jacobs en Kurt d’Haeseleer aan de installaties van de drie internationale kunstenaars Pascal Broccolichi (FR), Voldemärs Johansons (LV) en Katerina Undo (GR).

Geluidskunst is de ‘twilight zone’ waarin beeldende kunst, geluid, muziek en technologie samenkomen. Zichtbare klank, hoorbaar beeld. Sinds het begin van de 20ste eeuw beschouwt een aantal kunstenaars geluid als materie. Het wordt het belangrijkste component bij het creëren van een installatie of sculptuur. Ondertussen is er een levendige internationale scène. Tentoonstellingen in musea als Hayward Galerie (London), Centre Pompidou (Parijs), Macba (Barcelona), ZKM Karlsrühe en Akademie der Künste (Berlijn) bevestigen het belang van het genre. 


Het werk van Christoph De Boeck (BE, artistiek leider Overtoon) is een duidelijk voorbeeld van geluidskunst. Floating Beam maakt de onhoorbare activiteit van metaal onder stress hoorbaar. De kleine geluiden wordt geprocest en gestapeld tot een soundtrack van een stuk wegroestend metaal. Floating Beam ontstond in samenwerking met het Departement of Metal and Material Engineering van KU Leuven.  

The Induction Series van Aernoudt Jacobs (BE, artistiek leider Overtoon) wendt elektromagnetische inductie aan om geluid te produceren. Een alledaags object zoals een olieblik wekt in combinatie met magneten en spoelen een elektromagnetisch veld op dat hoorbare vibraties oplevert. De luisteraar wordt hier middenin geplaatst.  

Kurt d’Haeseleer (BE, artistiek leider Werktank) gebruikt het principe van de ‘Pepper’s Ghost’: een techniek die via reflecties toneelillusies creëert. In The White levert dat een intense en bevreemdende audiovisuele ervaring op, die ergens het midden houdt tussen angst en extase. Zoals een kind die bij het zien van iets engs de handen voor de ogen legt, maar toch tussen de vingers piept om iets op te vangen.  

Met Audiosphères ontwikkelt Pascal Broccolichi (FR) hoogtechnologische elektroakoestische instrumenten. Ze bouwen verder op het ‘acousmonium’ van François Bayle (Groupes de Recherches Musicales, 1974): een complex systeem van 80 luidsprekers om elektronische muziek af te spelen. Twee sferen met elk 34 luidsprekers projecteren Broccolichi’s ‘musique concrète’ op onnavolgbare wijze in de tentoonstellingsruimte.  
 
De tentoonstelling wordt samengesteld door Joost Fonteyne. Al sinds 1999 presenteert hij quasi jaarlijks internationale geluidskunsttentoonstellingen in Kortrijk onder de titel Klinkende Stad. Hij is directeur van Wilde Westen.