24

Marcelo Brodksy, Artem Loskutov, Gideon Mendel en Oliver Ressler nemen de tentoongestelde foto’s van protestacties uit de jaren 1960 als uitgangspunt om het samen met curatrice Christine Eyene en kunsthistorica Antigoni Memou te hebben over de rol die hedendaagse fotografie en kunst kunnen spelen in actuele politieke strubbelingen wereldwijd.

 

MODERATOR
(Dr.) Antigoni Memou (afgestudeerd als doctor aan het Courtauld Institute of Art en als master aan de University of Southampton) is hoofddocente Visual Theories aan de School of Arts and Digital Industries van de University of East London (VK). Ze heeft al publicaties op haar naam staan in Third Text, Philosophy of Photography, Ephemera en Photographies. Haar boek Photography and Social Movements: From the Globalisation of the Movement (1968) to the Movement Against Globalisation (2001) werd in 2013 uitgegeven bij Manchester University Press.

 

DEELNEMERS
Christine Eyene is kunsthistorica, -recensente en curatrice. De curatrice van RESIST! The 1960s protests, photography and visual legacy is al voor de tweede keer te gast bij BOZAR in het kader van Summer of Photograhy. Ze is Guild Research Fellow in hedendaagse kunst aan de University of Central Lancashire en doctoranda bij Birkbeck, University of London, waarvoor ze aan een thesis schrijft over de Zuid-Afrikaanse fotograaf George Hallett. Daarnaast is ze medeoprichtster van het Kameroense fotografieplatform YaPhoto en lid van het aankoopcomité van FRAC, het Fonds Régional d'Art Contemporain op het Franse eiland Réunion. Ze is sinds kort lid van het wetenschappelijk comité van het Nouveau Musée National de Monaco.


Internationaal beeldend kunstenaar Marcelo Brodsky buigt zich in zijn werk over visuele taal, gedachtegoed en mensenrechten. Zijn werk is een combinatie van tekst en beeld, en moet betekenissen overdragen en alternatieve verhaallijnen uittekenen. Onder meer het Londense Tate, het New Yorkse Metropolitan Museum of Art, het Pinacoteca del Estado in São Paulo, het Argentijnse Museu Nacional de Belas Artes en het Museum of Fine Arts in Housten hebben werken van Brodsky in hun collectie. De kunstenaar bracht daarnaast al verscheidene boeken en essays uit, waaronder Good Memory (1997), Nexo (2001), Visual Correspondences (2009), Tree Time (2014), en Once @ 9.53. Momenteel werkt hij aan 1968: The Fire of Ideas. Brodsky is oprichter van het Parque de la Memoria, waar hij in de raad van bestuur zetelt.


Artem Loskutov woont en werkt in Moskou en Novosibirsk. In 2004 organiseerde hij samen met de andere leden van de groep CAT (Contemporary Art Terrorism) de “Monstratie” in Novosibirsk op 1 mei. In 2007, na het uiteenvallen van CAT, richtte hij de groep Kiss my Babushka op, waarvan hij lid bleef tot 2014. Sinds 2012 is hij lid van de werkgroep van MediaImpact: Festival of Activist Art. In 2010 mocht hij in Rusland de Innovation Prize in ontvangst nemen.


Gideon Mendel was een van de jonge generatie conflictfotografen die de veranderingen en onenigheden in Zuid-Afrika in beeld bracht in de aanloop naar Nelson Mandela’s vrijlating uit de gevangenis. In 1990 verhuisde Mendel naar Londen, van waaruit hij zich focuste op sociale problemen wereldwijd. Hij won al zes World Press Photo Awards, naast de eerste prijs in de Amerikaanse Pictures of the Year-competitie, een POY Canon Photo Essayist Award, de Eugene Smith Award voor humanistische fotografie en de Amnesty International Media Award voor fotojournalistiek. Hij stond aan de wieg van een aantal vooruitstrevende projecten rond fotoadvocacy, in samenwerking met liefdadigheids- en campagneorganisaties als het Wereldfonds, AZG, Treatment Action Campaign, de International HIV/AIDS Alliance, Action Aid, het Terrene Higgins Trust, Shelter, Leonard Cheshire Disability, UNICEF en Concern International. Sinds 2007 werkt hij aan een grootschalig project rond de klimaatsverandering met de titel Drowning World. Daarvoor reist hij de wereld af naar plaatsen die af te rekenen krijgen met verwoestende overstromingen.


Oliver Ressler is kunstenaar en filmmaker. Hij brengt installaties, zet projecten op in de openbare ruimte en draait films rond economie, democratie, de opwarming van de aarde, vormen van verzet en sociale alternatieven. Hij heeft al dertig films op zijn palmares, die op duizenden evenementen van sociaal geëngageerde bewegingen, kunstinstellingen en filmfestivals werden gedraaid. In 2013 vond een retrospectieve plaats rond zijn films in het Centre d’Art Contemporain van Genève. In 2002 won hij de eerste prijs op de International Media Art Award van het ZKM in Karlsruhe, in 2016 gevolgd door de eerste prijs van de toen gloednieuwe Prix Thun for Art and Ethics. Voor de biënnale van Taipei in 2008 trad Ressler op als curator van de tentoonstelling A World Where Many Worlds Fit rond de antiglobaliseringsbeweging. Sinds 2011 werd It’s the Political Economy, Stupid, de rondreizende voorstelling over de financiële crisis die hij samen cureerde met Gregory Sholette, al in negen zalen vertoond. In 2014 leidde Ressler samen met Ines Doujak in de Secession in Wenen het onderzoeksproject Utopian Pulse - Flares in the Darkroom, dat gefinancierd werd door het Oostenrijkse Wissenschaftsfonds.