24

1715. Hofcomponist Marin Marais presenteert zijn nieuw werk voor viola da gamba en continuo aan de Zonnekoning. En dan er gebeurt iets vreemds: de koning luistert eerst ingetogen maar gaat tot verrassing van het aanwezige publiek langzaam bewegen. De hofhouding, kwestie van beleefd te blijven, imiteert de vorst nauwgezet. Koning en volgelingen creëren een eigen choreografie: iets tussen yoga oefeningen, barokke hofdans en een voorname aerobicsles. Ze gaan helemaal loos en de verbaasde muzikanten moeten noodgedwongen hun tempo volgen. De geboorte van ongehoorde muziek, met dank aan de wisselwerking tussen muzikanten en publiek.

Le Grand Ballet vertrekt vanuit deze prachtige anekdote. Twee muzikanten en een dansende vorst nemen je mee in een taalloze voorstelling waarbij het publiek ten dans wordt uitgenodigd. Soms beweegt het op de tonen van de muziek, maar soms lijkt de choreografie een eigen leven te leiden en is het aan de muzikanten om te volgen. Shake those hoepelrokken!


MARIN MARAIS & FRÉDÉRIC VERRIÈRES muziek TOM PAUWELS concept & elektrische gitaar EVA REITER elektrische gamba RÉGIS BADEL dans PIETER NYS technische coördinatie

Zonzo Compagnie in coproductie met Ictus Ensemble en Concertgebouw Brugge. Met de steun van het culturele stadsfestival Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert.