21

In de documentairereeks over a capella zang uit 1992 maakt het eerste nummer het portret van Marie DAULNE samen met haar zus Anita, of “ZAP MAMA”.  Haar moeder komt uit Afrika, haar vader, die ze niet gekend heeft, uit Europa.
Daar maakt Marie gebruik van in wat ze van nature talentvol doet: zingen. Zingen leert ze met haar Congolese moeder in de zuiverste orale traditie. Door haar passie voor vocale technieken ontdekt ze andere idiomen zoals de muziek van de Babanzele en Mangbetu pygmeeën uit Zaïre, nu de Democratische Republiek Congo.
 Maar ze luistert ook naar andere vormen van muziek: jazz, gospel, Cubaanse muziek. Ze harmonieert deze klanken en ritmes, de verschillende stemmen vloeien samen in een vrolijke polyfonie en polyritmiek. Ze omringt zich dan met zangeressen die uit diverse horizonten komen, met stemmen die niet bang zijn om de normen van de Westerse muziek te doorbreken.  Zoals ze zegt “zijn de mensen niet bereid om de wereld te zien, dan gaan onze stemmen hen die wereld laten horen!”
« ZAP MAMA » is het pseudoniem dat Marie doorgeeft aan het vrouwelijke kwintet… vijf mooie, vrolijke, ontroerende vrouwen die vol hartstocht en intelligentie zingen.  ZAP MAMA: we houden van jullie: een beetje, veel, waanzinnig veel …
Regisseur: Violaine de Villers
Violaine de Villers schrijft en draait politiek geëngageerde documentaires en kunstfilms. Haar werk draait vaak om kwesties als ballingschap, ontwrichting en de bijhorende tweeledige cultuur.