26

Marine Hugonnier (°1969) is een Frans-Britse kunstenaar. Ze onderzoekt hoe beelden worden gevormd en welke invloed dit heeft op onze perceptie, dit door aan de slag te gaan met film, fotografie, tekst, performance, collages en installaties. In het drieluik Ariana, The Last Tour en Travelling Amazonia verkent ze de relatie tussen landschap en geschiedenis, om op verschillende manieren het idee van een “uitkijkpunt” te bekijken.

Ariana vertelt het verhaal van een filmploeg die de Pandjshêr-vallei bezoekt in Noord-Afghanistan. De film wordt het verhaal van een mislukt project, een reflectie over het 'panorama' als vorm van strategisch uitzicht, de camerabeweging, en zijn oorsprong als pre-cinematisch massa-entertainment.

The Last Tour is een fictieve actie die zich afspeelt aan het einde van het ‘Tijdperk Van Spektakel’. Wanneer toeristische attracties en natuurlijke sites door proactieve wetten worden gereguleerd, met gelimiteerde toegang voor bezoekers en beperkte uitzichten, waardoor deze bijna onzichtbaar worden. De toeschouwer begint aan zijn laatste tour: een ballonvaart over het iconische Matterhorn in de Zwitserse Alpen. Een verwijzing naar een wereld voor het tijdperk van de ontdekkingen.

Travelling Amazonia. Een 6000 mijl lange weg door het uitgestrekte Amazonewoud, die tussen oost en west, de Atlantische en Stille Oceaan zou verbinden. Het doel van de weg was om mensen zonder land te verenigen met een land zonder mensen. De Transamazonia was het grootste project van de militaire dictatuur. Deze film gaat over een poging om een lijn te trekken. Het opnieuw uitvoeren van het militaire project uit de jaren ‘70. De film richt zich op de processen en baanbrekende ideeën, die de overhand hadden in dit kolonialistische project, gerealiseerd tijdens de bloeitijd van Braziliaanse ambitie om "het land van de toekomst" te worden.

De keuzefilm van Marine Hugonnier: With A Little Patience (Laszlo Nemes)

Na de screening gaat Robbrecht Desmet (LUCA School of Arts) in gesprek met Marine Hugonnier.