28

Ron Athey performer, concept – Sean Griffin regie – Opera Povera geluidsbeeld – Hermes Pittakos masker – Christian Landon pruiken – Graham Kolbeins videografie – Antigona Gonzalez belichting – Ediger-Seto Robin A. videografie

Als inwoner van het Trumpiaanse Amerika ervaart de Californische body artist Ron Athey als kunstenaar de noodzaak om rituelen te bedenken tegen het opkomende fascisme. Hij haalt inspiratie uit het geheime genootschap dat schrijver Georges Bataille had opgericht onder de nazibezetting en compileert in Acephalous Monster teksten van Bataille met werk van beatdichter Brion Gysin en van muzikante-performer Genesis P-Orridge. Hij voert eveneens personages zoals de Minotaurus, Hitler en Lodewijk XVI op. In dit gezelschap treedt hij het door Nietzsche aangekondigde tijdperk van ‘de dood van God’ binnen. God is eigenlijk al lang dood in het universum van de kunstenaar die zelf de religieuze indoctrinatie van zijn jeugd én aids – waarmee zijn werk voortdurend wordt vereenzelvigd – én extreemrechts in Amerika overleefde. Keet schoppen is de enige manier om effect te sorteren, aldus Athey. Als een pervers prediker gebruikt hij zijn stem, zijn bizar vertekend en opgetuigd lichaam en zijn talent om onvergetelijke beelden neer te zetten, tussen christelijke retabels en kermisattracties. 

 

Een creatieopdracht van  Performance Space (New York).

Copresentatie :  Studio Thor en Bozar voor het  festival Trouble #10.