25

Een tiental jonge percussionisten speelt muziek in Barumbu, een arme buurt in Kinshasa. Het zijn de Beta Mbonda, oud-leden van de gewelddadige Kuluna-bendes. Muziek heeft hun leven een nieuwe betekenis gegeven en ligt aan de basis van hun vriendschap. Tussen de sporadische optredens en muzikale improvisaties door bedenken ze met schijnbaar gemak nieuwe ritmes en zingen ze over de dagelijkse tegenslagen. Als een Grieks koor weerklinken hun liederen met traditionele instrumenten of alledaagse objecten in de ether van Kinshasa, als echo van een stuurloze wereld.
 

Marie-Françoise Plissart werd in 1954 geboren en is een belangrijk figuur in de Belgische fotografie. Haar werken werden al tentoongesteld in Brussel, Luik, Parijs, Genève, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Berlijn en Wenen. Als videokunstenares, gefascineerd door de verkenning van het stadsweefsel en veranderingen in de stad, maakte ze onder meer L’occupation des sols in 2002, L’Atomium in/out in 2006, Le Quatrième mur in 2013 en D’errance et de Racines in 2014. Ze werkte bovendien mee aan uitgaven van François Schuiten en Benoît Peeters‚ zoals Voyages en utopie (Casterman, 2000), Het Autrique-huis: metamorfosen van een art nouveau-huis (Les Impressions Nouvelles, 2005) en Het Scheve Kind (Casterman, 2007).