28

De voorbije decennia worden almaar meer tentoonstellingen samengesteld door auteurs. Welke historische en culturele mijlpalen hebben een dergelijke evolutie mogelijk gemaakt? Zijn tentoonstellingen onder het curatorschap van schrijvers anders dan tentoonstellingen die worden samengesteld door kunstenaars? Houden ze systematisch verband met het oeuvre van de schrijver in kwestie of onthullen ze andere aspecten van zijn activiteit? Deze en andere vragen komen aan bod tijdens deze studiedag van RIMELL (de interdisciplinaire onderzoeksgroep rond de museologie en het tentoonstellen van literatuur en boeken). De studiedag is opgebouwd rond een aantal boeiende gesprekken (zie programma) en stemt ons tot nadenken over deze wijdverspreide maar nog relatief onbekende praktijk.

PROGRAMMA:
09:30 – Julie Bawin, Sofiane Laghouati & David Martens – Inleiding
10:00 – Marie Darrieussecq : « Paula Modersohn Becker, cette ex-inconnue »
Reactie: Laurent Demoulin
10:45 – Pauze
11:00 – Emmanuelle Lambert : « Apparaître, scintiller et comme renaître »
Reactie: David Martens
12:00 – Lunch
13:30 – Dominique de Font-Réault (Musée du Louvre) : « Christine Angot invitée au musée Delacroix. Écriture de soi, écriture de l’autre »
Reactie: Marie-Clémence Régnier
14:15 – Jean-Benoît Puech : « Deux commissaires pour B. Jordane »
Reactie: Jan Baetens
15:00 – Pauze
15:15 – Camille de Toledo : « Extension du domaine de l’écriture » 
Reactie: Magali Nachtergael
16:00 – Caroline Lamarche : « Lisières »
Reactie: Sofiane Laghouati
16:45 – Conclusies