11

Twaalf studenten van de lerarenopleiding van de Thomas More Hogeschool in Vorselaar onderzochten wat het betekent om leraar te worden in een snel veranderende samenleving. Begeleid door cultuurexpert Lode Vermeersch hebben ze zich verdiept in de betekenis en kracht van beelden in het onderwijs, maar ook hoe belangrijk het is dat we die beelden kunnen begrijpen. Ze namen het begrip ‘identiteit’ onder de loep en dachten na over hun positie als leerkracht in een wereld en een stad die zich dag op dag moet heruitvinden. Kunstenaar en theatermaker Simon Allemeersch nam hen vanuit zijn visie op co-creatie en urbanisatie mee naar het eerste leerjaar van basisschool Sint-Aloysius in Antwerpen-Noord. Al deze indrukken, ideeën en ervaringen werden door de studenten omgedoopt tot een installatie met video en geluid. Het resultaat is een reflectie op het onderwijs en de wereld van vandaag en morgen.  


Young participants: Evelien Bomhals, Stephanie Geuens, Emma-Laura Paulussen, Kato Wittebrood, Nore Maes, Jordy Michiels, Charlotte Peeraer, Valesca Rymenants, Lawrence Cortebeeck, Stef Leenaerts, Hannah Peeters, Jirka Van Rooy (& Koen Cools, Joke Klaassen: supervisors)
Artist: Simon Allemeersch 
Expert: Lode Vermeersch
European partner: De Bildungacademie – Amsterdam
Theme: The teachers of tomorrow, identity, culture and world citizenship
Final output: Audio and video installation