18

Bij wijze van artistieke oefening en het zoeken naar nieuwe vormen van diplomatie, wandelde een groep studenten door de Zennevallei. De Ecole Mondiale ontwikkelde een alternatief model voor de stad Brussel. De hydrografische structuur van Brussel, met haar acht smalle riviervalleien, dient als basis voor een toekomstmodel waarin het landschap een cruciale rol speelt in het besturen van de stad. Studenten van Sint-Lukas Kunsthumaniora en kunststudenten van Sint-Lukas Brussels & ERG gingen samen op stap met kunstenaars van Ecole Mondiale. Hoe kunnen we een nieuwe stem betrekken, een die de stad als een landschap ziet, als een autonoom metabolisme? Door middel van een reeks ervaringsgerichte zintuiglijke wandelingen erkenden en herkenden studenten deze stemmen. Het uiteindelijke werk is een registratie van deze ervaringen en wandelingen in de omgeving van de riviervalleien, voorgesteld als sculpturen, installaties en muurschilderingen. Tijdens de tentoonstelling zullen Ecole Mondiale en de studenten ook een rondetafelgesprek organiseren waar getuigenissen over de wandelervaring gedeeld kunnen worden.


Young participants: Sint-Lukas Kunsthumaniora, Sint-Lukas Brussels & ERG 
Artist: Filip Van Dingenen 
Experts: Eric Corijn Brussels Academy / Cosmopolis, Kristiaan Borret, Bureau Bas Smets, Gids voor publieke ruimte in Brussel, Isabelle Stengers
European partners: Schumacher College in Devon, the Edinburgh College of Art and Askeaton Contemporary Arts in Ireland 
Theme: Walking as artistic practice, nature, Brussels 
Final output: Wall drawing, sculpture, installation and roundtable