13

Myriam Saduis concept, tekst – Isabelle Pousseur medewerker regie – Jean-Baptiste Delcourt artistiek adviseur – Magali Pinglaut artistiek adviseur – Virginie Strub constructie, ‘ûd ramal – Nicolas Marty belichting – Jean-Luc Plouvier geluid – Joachim Thôme beeld – Leila Boukhalfa kostuums – Florent Arsac geluid technieker, video – Nancy Naous choreografie – Valérie Battaglia assistent dramaturg

'Game, set en match voor Final Cut van Myriam Saduis, die twee Prix Maeterlinck de la Critique gewonnen heeft (beste actrice en beste voorstelling van het seizoen).' - Focus Vif

"Mijn gekke moeder heeft mijn hele kindertijd en jeugd beheerst. Mijn vader stond erbij, wazig, net als de fotonegatieven die mijn moeder maar niet kon weggooien. Ja, ze sloot hem buiten, die schim, die vreemde, die ze het liefst met naam en al had uitgewist."

Deze ‘duomonoloog’ met beelden en muziek verwoordt de weigering om zich te laten kennen. De breuk ruimt plaats voor de vraag. De vraag opent de deur naar de wereld. Kleine werelden en de grote wereld vloeien samen: de kolonisatie van volkeren, lichamen van zonen, lichamen van dochters. Maar niets kan het relaas de mond snoeren: levendig, onderbouwd, afgewogen. Een relaas van een intense liefde, gevolgd door een radicale breuk tussen een Franse moeder en een Tunesische vader. De mondiale politieke uitdagingen hadden net als bij miljoenen anderen een blijvende impact op de hoofdrolspelers.