17

​​​​​​​In aanwezigheid van de regisseur.​​​​​​​
(Q&A in het Frans)

Song for the Jungle 
“Ik zal nooit weten ‘wat film kan bereiken’, behalve dat filmmakers – als ze er de moed voor vinden – met anderen werk- en levensmomenten kunnen delen op een manier die het ‘echte’ leven zelden toelaat.” Jean-Gabriel Périot voegt de daad bij het woord en toont een sociaal verankerde werkelijkheid die we liever niet onder ogen zien. Hij zet zijn camera neer in Calais, enkele weken voor de ontmanteling van de ‘Jungle’, de plek waar duizenden migranten leven of voorbijkomen. Ze wachten er hun beurt af om naar Engeland te gaan, of gewoon tot ze het pad kruisen van iemand die zich eindelijk over hen ontfermt. En ze dwalen rond in deze trieste landschappen, misschien om onze onverschilligheid te overleven.

Nos Défaites (Our Defeats)
In mei en juni 2018 werkte Jean-Gabriel Périot samen met tien studenten uit een middelbare school in Ivry-sur-Seine aan een project dat film en politiek samenbrengt. De studenten werkten zowel voor als achter de camera, en zetten taferelen van stakingen, verzet en arbeidsconflicten uit films van de late jaren 60 tot de late jaren 70 opnieuw in scène, waaronder films van Jean-Luc Godard en Amain Tanner. Nos défaites is een montage van de resultaten hiervan en extra interviews waarin de regisseur de studenten bevraagt over de scènes die ze net hebben opgevoerd, over concepten zoals ‘klasse’, ‘vakbond’ en ‘politiek engagement’, over ruimere sociale contexten. De documentaire heeft een eenvoudige maar scherpzinnige opzet, die de kijkers een blik gunt op de manier waarop een jongere generatie naar politiek en politieke cinema uit het verleden kijkt.​​​​​​​

 

 

Jean-Gabriel Périot verkent in zijn filmisch werk de grote sociaal-politieke thema’s van de 20e en 21e eeuw en combineert hiervoor getuigenissen en ontmoetingen met bestaand archiefmateriaal. Hij ontwikkelde zijn eigen stijl van monteren waarin “alles gebeurt via de kracht van beelden, zonder woorden, zonder commentaar: denk-cinema”. Périot regisseerde tal van kortfilms op de grens tussen documentaire, animatie en experimentele film, naast vier speelfilms: Nos défaites, De la joie dans ce combat, Lumières d’été en Une jeunesse allemande.

De regisseur liet jongeren van vandaag scènes naspelen uit diverse films van mei 1968, waaronder À bientôt, j’espère van Chris Marker en Mario Marret (1968).

​​​​​​​