24

Dit inleidende programma focust op werken van Sakumi Hagiwara en Hiroshi Yamazaki. 

Er zijn sterke gelijkenissen tussen Yamazaki's films en fotografische werken. Beide proberen ze de filmische temporaliteit te doorgronden en de film als tijdsgebonden medium uit te diepen. Zijn observationele films tasten de relatie tussen de camera en de natuur af, tussen de optische eigenschappen van het medium en hoe die inzicht bieden in de dimensionele en transitionele elementen van terugkerende natuurfenomenen.

Aan de basis van Hagiwara's films ligt een observationeel inzicht dat, in combinatie met een verbluffende gevoeligheid voor licht, beweging en roerloosheid, ruimte schept voor bezinning over het landschap, de tijd, de film en het beeld, verwant met zowel bewegingsloze momentopnames in foto's als tijdsgebonden conceptuele kunst. Zo onthulde Hagiwara In Kiri (1972) in één shot (van 11 minuten) en met een camera op statief hoe zich in een wegtrekkende mist langzaam maar zeker een landschap aftekent.