15

40e verjaardag 1980-2020
​​​​​​​
​​​​​​​De gerenommeerde componist, schrijver en performer Wim Mertens onderneemt in 2020 een wereldtournee ter gelegenheid van de 40e verjaardag van zijn muzikale carrière (1980-2020).

Op 20 oktober staat hij in Bozar samen met zijn ensemble.

Mertens begon muziek te maken in 1980, nadat hij als musicoloog en radiomaker had gewerkt. Zijn eerste release For Amusement Only is een muziekopname die alleen bestaat uit het geluid van flipperkasten. Dit album werd gevolgd door At Home-Not at Home (1981), Vergessen (1982), Struggle for Pleasure (1983) en Maximizing the Audience in 1984.

De voorbije 40 jaar heeft hij zijn muzikale taal ontwikkeld tot een normatieve woordenschat door voor verschillende ensembles te schrijven, maar ook zangcomposities en stukken voor symfonieorkesten.

Vandaag heeft Mertens meer dan 70 cd's op zijn naam staan, waarvan hij de muziek regelmatig live brengt in heel Europa, Noord- en Centraal Amerika, Japan, Thailand en Rusland. 

Wim Mertens voerde zijn werk op in Amsterdam, Antwerpen, Athene, Bangkok, Barcelona, Berlijn, Bilbao, Boedapest, Boekarest, Brussel, Dublin, Firenze, Genève, Gdansk, Granada, Guanajuato, Hamburg, Houston, Kazan, Kyoto, Los Angeles, Madrid, Milaan, Mexico-City, Moskou, New York, Londen, Lissabon, Parijs, Parma, Porto, Preveza, Ravello, Rome, Rotterdam, Saõ Paulo, San Sebastian, Sevilla, Sofia, Sint-Petersburg, Straatsburg, Thessaloniki, Tokio, Jena en Venetië, en vele andere locaties.

Hij blijft ook vandaag nog soloconcerten brengen voor piano en stem, maar ook optredens als lid van een duo, trio of strijkkwintet. Hij treedt daarnaast nog op met symfonieorkesten in België, Duitsland, Italië, Mexico, Spanje en Portugal.

Om dit artistieke 40-jarige jubileum te vieren, bereidt de Belgische componist een speciaal concertprogramma voor als overzicht van 1980-2020. Mertens biedt zijn fans een selectie van zijn bekendste composities, en introduceert ook zijn nieuwe album The Gaze of the West (2020).

Zijn ambitie is om evenementen te creëren die 'tussen woord en daad’ liggen, of 'wij dat ben ik' en 'ik dat zijn wij'. In de woorden van de componist zelf: ‘Het publiek bepaalt uiteindelijk de omvang van het evenement dat we creëren. De relatie tussen de componist en zijn publiek is gebaseerd op vertrouwen, of: ‘Ik doe wat er gebeurt'. Het is een feit dat de doener weet dat het zijn plicht is. Wanneer de noot weerklinkt, wordt het de ‘uitvoering van de plicht’.

Inescapable.

http://www.wimmertens.com