16

In aanwezigheid van de regisseur Martin Baer
Interview na de film met Guido Huysmans (Afrika Filmfestival)


Het OSK, dat is een aaneenschakeling van tegenvallers (zoals een stroomgenerator die het laat afweten halverwege een concert) gecompenseerd door uitgekiend kunst- en vliegwerk (zoals de eerste violist die zich ook een vaardig elektricien toont). Dat zijn muzikanten die soms niet bij de les zijn; het is nu eenmaal moeilijk zingen met een lege maag. Dat zijn alleenstaande moeders die voor dag en dauw uit de veren zijn om de huur te kunnen betalen, en jonge kapsters die er de brui willen aan geven omdat het verplichte kapje hun haartooi in de war brengt. Het OSK, dat zijn tenor Trésor, die trots rondbazuint dat hij deel uitmaakt van het enige exclusief zwarte symfonieorkest ter wereld, en Joseph, die vioolsnaren herstelt met remkabels. "Maar de echte magie van het OSK, dat zijn net niet de opoffering, vindingrijkheid, enthousiasme en passie, maar wel de universele muziek die de muzikanten delen met de inwoners van de allerarmste wijken van Kinshasa. De magie van het OSK, dat is de menigte die uit zijn dak gaat en als één man opstaat van op de plastic stoeltjes en de finale van Carmina Burana bedelft onder een gigantisch applaus." (Aurore Engelen, directeur van het festival Afrique Taille XL)

Originele versie
Ondertitels : EN