20

De tentoonstelling van de Duitse kunstenaar Neo Rauch is een laatste maal ’s avonds te bewonderen. Moet je nog over de streep getrokken worden? Ook het publiek - jij dus - kan zijn zegje doen over de kunstwerken van Rauch. RED/Laboratoire Pédagogique en kunstbemiddelaar Julie Rodeyns (I am Julie) maken samen met de gidsen een heel bijzondere ervaring van deze avond. Enkele maanden lang verdiepten ze zich in de tentoonstelling. Hun bevindingen laten ze nu op je los, en daarbij gaan ze graag de dialoog aan. Want het mag gezegd: het werk van Neo Rauch verdient wel enige toelichting. Het legt de brug tussen de kunstgeschiedenis en de grote maatschappelijke vragen van vandaag; je kan het vanuit verschillende hoeken ontdekken. Discussieer actief mee over zijn kunst. Wie weet heb je wel meer te vertellen dan je zelf dacht. Meningen mogen botsen!

Vijf interventies in de tentoonstelling openen telkens andere poorten tot de kunst van Neo Rauch.

• Een filosofisch debat rond het werk van Neo Rauch.
• Beschrijvend schetsen op de manier van Rémy Zaugg.
• Hoe leer je een schilderij doorgronden? Hoe je weg vinden, en hoe je erin verliezen?
• “Publiek, zeg het mij.” Een workshop geïnspireerd door de lezing van L’espèce fabulatrice van Nancy Huston. Samen wordt gewerkt aan een verhaal rond een kunstwerk van Neo Rauch.
• Wie is goed, wie is slecht? Wie dader, wie slachtoffer? Het werk van Rauch wemelt van vriend-vijandschema’s. Bij welke partij sluit jij, de bezoeker, je aan?
• Publiek en gidsen gaan samen op zoek naar ‘het verhaal achter een werk’. Tijdens een twee uur durende interventie blijkt: tot een sluitend verhaal komt het nooit.


RED/Laboratoire Pédagogique: interventies van Sébastien Marandon, Axel Pleeck en Anaïs Rotsaert.
I am Julie: Julie Rodeyns
Gidsen: Bram Borloo, Hanne Keppens, Anne Laloyaux, Pascale Vanden Storme en Ilse Wijnen