12

Peter Kubelka is een belangrijk figuur van de avant-gardefilm. Zijn films behoren tot de zuiverste die ooit gedraaid werden en raken het wezen van de cinema. Via drie vertoningen in zijn bijzijn en een tentoonstelling kun je kennismaken met zijn manier van denken. In een exclusieve avant-première tonen we ook Monument Film, zijn meest recente werk.

Peter Kubelka is filmmaker, theoreticus, kok, muzikant, aandachtig observator van de kunsten, medeoprichter van de Anthology Film Archives in New York (samen met Jonas Mekas, die hij in 1963 ontmoette op het festival EXPRMNTL in Het Zoute in Knokke) en het Österreichisches Filmmuseum in Wenen. Hij doceerde film en kookkunst (die volgens hem aan de oorsprong ligt van kunst en wetenschap) aan de Academie voor Schone Kunsten in Frankfurt, aan New York University en in Chicago.

Zijn films zijn weinig talrijk maar uitermate gecondenseerd; ze tillen het filmexperiment naar een hoger niveau van complexiteit en intensiteit, waarbij ze steunen op een paar fundamentele processen van de klassieke filmprojectie. Hij werkte gedurende een halve eeuw aan zijn oeuvre, dat alles bij elkaar nauwelijks een uur in beslag neemt.

In een tijdperk waarin de filmindustrie helemaal ondersteboven wordt gegooid en bioscopen hun analoge projectoren door digitale vervangen, onderzoekt Peter Kubelka de mogelijkheden van technische apparatuur en een kunstvorm die op het punt staan te verdwijnen. Zijn oeuvre doet de kracht, breekbaarheid en schoonheid van de cinema zoals we die meer dan een eeuw gekend hebben alle eer aan. Met zijn laatste werk Monument Film, dat vormelijk tegelijk een film en een installatie is, wil hij net een monument voor de film oprichten.


Kubelka's cinema is like a piece of crystal, or some other object of nature: it doesn't look like it was produced by man (Jonas Mekas)

These films must, very truly, be seen and very truly seen and heard to be believed! (Stan Brakhage)



Voorbij