17

Het in 2007 opgerichte architectuurbureau Point Supreme staat vooral bekend om zijn Europan 10-voorstel Trondheim (2009), zijn deelname aan de jongste Biënnale van Venetië en zijn kritische collages over de hedendaagse stedelijke conditie, in het bijzonder in Athene.

De naam van het Griekse bureau werd ontleend aan het tweede manifest van het surrealisme van André Breton (1930) en de zoektocht naar een staat waarin de tegenstellingen opgeheven worden tussen wat zegbaar is en wat niet, realiteit en fictie, verleden en toekomst. Deze architecten - die hun carrière begonnen bij MVRDV en OMA - bewandelen een ander pad, dat doet denken aan de radicale architectuur van de jaren 70 door de wankele economische context, de rol van de kritische architect en de producties die gebouwd worden maar evengoed van papier blijven.

In Athene zijn er initiatieven als Athens as an Island (2011), Athens Heaven (2009) of Sigrou Avenue (2012) die de band met de kust willen aanhalen, groene zones opwaarderen en nieuwe publieke ruimtes creëren met fictieve verslagen. Een nieuwe verhouding met de stad is ook erg aanwezig in meer concrete projecten. Europan 10 Trondheim stelt bijvoorbeeld voor om de verhouding tussen de stad en publieke en private programma’s te veranderen en voor gemengde gebouwen te kiezen. Faliro Pier (2012) wil de banden tussen de stad en de zee aanhalen door middel van een nieuwe terminal, een cultureel programma in een ferry of een mobiliteitsplan langs de kustlijn.

Parallel met de tentoonstellingen ‘No Country for Young Men’ en ‘The Depression Era Project’ (zie A+247) in het Paleis voor Schone Kunsten en het Atelier Bouwmeester zal deze lezing haar licht laten schijnen over de architectuurpraktijk van de jonge Griekse generatie.