11

Meer dan duizend voorwerpen uit het MAK in Wenen en tal van internationale verzamelingen roepen samen de utopie op van de Wiener Werkstätte, het Weense atelier van sierkunstenaars.
Het design probeert vandaag zo goed en zo kwaad als het kan de saaie industriële productie te verdoezelen. Een eeuw geleden lagen de verwachtingen heel wat hoger: toen wilde men de schone en decoratieve kunsten met elkaar verzoenen en een allesomvattende wereld van schoonheid scheppen die samenspant met industrie en moderniteit. Precies uit deze gedachte kwam de Wiener Werkstätte voort. Meer dan 1000 voorwerpen illustreren het credo dat kunstenaars als Josef Hoffmann en Koloman Moser en de industrieel Fritz Wärndorfer in 1903 verkondigden. Het Stoclet huis, Hoffmanns meesterwerk, zet de tentoonstelling extra kracht bij. Horta's realisaties creëerden een gunstig klimaat in Brussel voor de ontwikkeling van het concept van een 'totaalkunstwerk'. Speciaal voor de gelegenheid ontwierp de Oostenrijkse kunstenaar Heimo Zobernig een industrieel decor uitgaande van een gefragmenteerde dubbele W, het logo van de Wiener Werkstätte.

Voorbij