Gepubliceerd op

Live Magazine: de wereld live

Het is een voorstelling. Het is een levendig magazine. Maar ook een journalistieke en artistieke vertelling van op de eerste rij. Live Magazine komt in oktober terug naar Bozar met een editie voor kinderen en een editie voor volwassenen. Een gesprek met Ariane Papeians, de bedenkster en hoofdredactrice van de Belgische versie.

Hoe zou je Live Magazine omschrijven?

Het is een voorstelling waarbij auteurs, fotografen, journalisten en schrijvers –  kortom, iedereen die de wereld documenteert – komen vertellen over de echte wereld. Onder andere foto’s, video’s, dans en geluid zetten hun verhalen extra kracht bij. Zo ontstaat er een levende krant, live op de planken.

Hoe teken je de redactionele lijnen uit?

De bepaling van de content gebeurt zoals voor elke krant. Ik streef naar een evenwicht tussen de verschillende profielen van de sprekers, evenveel mannen als vrouwen, vaste waarden en nieuw talent uit verschillende domeinen: journalisten, fotografen, filmmakers en soms zelfs wetenschappers en historici. Ik zoek ook naar diversiteit in de toon van de verhalen en de diepgang van de onderwerpen. Over het algemeen klop ik zelf bij de auteurs aan, en niet andersom. Naarmate die ontmoetingen plaatsvinden, stel ik gaandeweg de content samen voor onze vier edities per jaar (twee voor volwassenen, één voor kinderen en één in het Engels rond een specifiek thema).

Is het voor hen gemakkelijk om zo het woord te nemen?

Neen, ze ervaren dit als een moeilijke oefening. Niemand heeft er spontaan voor gekozen om live in de spotlights te gaan staan, want ze werken normaal allemaal op de achtergrond. Het zijn specialisten in het schrijven van verhalen, niet in het live vertellen ervan. Daarom weigeren de meesten ook in eerste instantie, maar als ze dan horen dat anderen hen al zijn voorgegaan, dan willen de meesten uiteindelijk ook wel uit hun eigen schaduw treden. Die frisheid en authenticiteit maken hun verhalen net zo sterk. Het publiek voelt hun oprechtheid en breekbaarheid wanneer ze het woord nemen.

Verloopt de voorbereiding van de editie voor kinderen anders?

We werken al vier jaar samen met Bayard en Milan België om onze content op het jonge publiek af te stemmen. Het recept is hetzelfde, maar we werken met andere ingrediënten. Naast de waargebeurde verhalen komen er ook verhalen van een fictieve held, het circus en moppen in voor, net als in een kindertijdschrift. De sprekers betrekken de kinderen ook in hun verhalen. Een wetenschapper doet samen met een kind een experiment. Of een fotograaf integreert een kind in zijn verhaal.

Worden die kinderen lukraak uit de zaal geplukt?

Neen, de verhaallijnen van onze voorstellingen liggen volledig vast. Zo ook de interactie met de kinderen. In oktober zullen twee kinderen vertellen over hun onderzoek naar het werk van een fotograaf. Alles wordt vooraf gerepeteerd, niets wordt aan het toeval overgelaten.

Wat mogen we van de editie voor volwassenen verwachten? Kan je ons al een voorsmaakje geven?

We onthullen nooit iets op voorhand, zodat het één grote verrassing blijft. Een beetje zoals een tijdschrift: je ontdekt pas de inhoud als je het boekje openslaat. Ik kan jullie wel al iets verklappen ... We hebben tien verhalen gekozen: sommige zijn gebaseerd op de actualiteit (bv. Afghanistan), andere gaan over langdurige onderzoeken over diepgaande onderwerpen. Maar hiermee heb ik al te veel gezegd. De auteurs van de aanstaande editie komen trouwens niet alleen uit België, maar ook uit Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Portugal om vol passie over de wereld te vertellen. Het wordt een gevarieerd programma dat de toeschouwer zal verwonderen, ontroeren en doen glimlachen. En hét grote nieuws is dat ook de sterdanseres van de opera van Rio bij ons zal aantreden.

Hoe positioneert Live Magazine zich tegenover de traditionele pers?

Wat we dikwijls zeggen, is dat Live Magazine een nieuwe wind doet waaien in de journalistiek, die doorgaans geen rechtstreekse interactie heeft met het publiek. Dit format doet de mensen praten. We belichten thema’s die vaak geen andere plek vinden dan het podium. Vandaag wordt onze wereld bezoedeld door desinformatie en fake news. Daarom geven wij graag tijd en ruimte aan langdurige onderzoeken door journalisten die zich al jaren op dat specifieke thema toeleggen en het dan ook perfect beheersen. En zo’n mensen komen de journalistiek alleen maar ten goede.

 

Zet deze twee datums in je agenda!

10 oktober, Live Magazine voor kinderen

26 oktober, Live Magazine: najaarseditie