RADAR

5 + 1 redenen om naar de expo over Theodoor van Loon te komen

Theodore van Loon, Pietà
Theodore van Loon, Pietà

1. Wie ‘Vlaamse barokschilder’ zegt, denkt aan Rubens. En toch valt er meer lokaal talent te ontdekken in de zeventiende eeuw. Theodoor van Loon was een belangrijke maar minder bekende meester die los van zijn tijdgenoot Rubens een heel eigen stijl ontwikkelde, geïnspireerd op het werk van Italiaanse schilders en het clair-obscur van Caravaggio

2. Theodoor van Loon combineerde de typisch Vlaamse accentuering van details en texturen met Italiaanse stijlelementen, zoals scherpe contrasten tussen licht en duister, ordelijke composities en heldere kleuren. Op een theatrale wijze betrekken zijn levensgrote figuren je bij de religieuze taferelen. In Van Loons tijd werd deze klassieke aanpak zeer gesmaakt: zo kreeg hij prestigieuze opdrachten van zowel de aartshertogen Albrecht en Isabella als van verschillende religieuze ordes binnen en buiten Brussel. Zijn bekendste opdracht maakte hij wellicht voor de basiliek van Scherpenheuvel.

3. Aan hedendaagse kunstenaars vroeg BOZAR om in dialoog te gaan met de schilderijen van Van Loon. De Italiaanse kunstenaar Romeo Castellucci leidt de tentoonstelling in met een altaar waarop de geheimzinnige haren van een prostituee worden geofferd. Allroundmuzikant en beeldende kunstenaar Joris Van de Moortel gaat aan de slag met de emotionele heftigheid van de barok, mediakunstenaar terwijl Jan Fabre zijn jongste performancefilm over de doopvont houdt. Mediakunstenaar Yiannis Kranidiotis componeerde een rijk geschakeerde soundscape voor de schilderijen van Van Loon, terwijl Honoré d’O beelden bestormt en de kracht van kunst bevraagt.

4. Theodoor van Loon: een caravaggist tussen Rome en Brussel is de eerste solotentoonstelling gewijd aan van Loon. De werken komen uit internationale musea zoals het Louvre, het Musée des Beaux-Arts van Rouen, Kunstmuseum Basel, de Koninklijke Musea van Schone Kunsten in Brussel, M-Museum Leuven en uit kerken en privécollecties in binnen- en buitenland. Speciaal voor de tentoonstelling werden in totaal tien werken gerestaureerd: vijf ervan door het Koninklijk Instituut voor Kunstpatrimonium (KIK). Na bemiddeling door de Koning Boudewijnstichting is dit werk gefinancierd door het Fonds Baillet Latour. Nooit eerder was er op één plek zoveel van Loon te bewonderen.

5. Van Loon schilderde zijn religieuze werken voor kerken binnen en buiten Brussel en werkte daarvoor nauw samen met architect Wenceslas Cobergher. Om deze architecturale en historische context voor het voetlicht te plaatsen, organiseert BOZAR in-situconcerten. In de Brusselse Begijnhofkerk en Scherpenheuvel staat er muziek uit de vroege zeventiende eeuw op het programma.

6. Barokke kunst was een manier om Bijbelverhalen aan de man te brengen en het katholieke antwoord op het iconoclasme van het protestantisme. Welk statuut heeft het beeld, waarom moest het vernietigd worden, hoe herrijst de schilderkunst weer na de beeldenstorm? Met Van Loon worden de mirakels van het geloof weer zichtbaar. Samen met hedendaagse kunstenaars en academici stelt BOZAR zich vragen over de kracht van het beeld, zijn val en zijn weeropstanding.   

 


Met de steun van Fonds Baillet Latour.
Herontdek deze vergeten Brusselse meester-schilder vanaf 10 oktober in BOZAR.

Zie ook