Jef Geys, Lannoo, foto’s zonder bril, 1982. Catalogus Paleis voor Schone Kunsten 1992.
RADAR

Jef Geys: Ode aan de banaliteit

Jef Geys (1934-2018) was een kunstenaar die naar eigen zeggen geen kunst maakte. 27 jaar na de vorige Geys expo in BOZAR, maakt hij zijn retour in het Paleis met een expo rond de Tour de France van 1969.

Het betekende de eerste tourzege voor Eddy Merckx: in de Belgische geschiedenis een gebeurtenis met legendarische aspiraties, door de lens van Jef Geys een ode aan het alledaagse karakter van de wielerwereld en haar supporters. Een schets van deze eigenwijze artiest.

© Baert Marc, Jef Geys’s photos, The 1969 Tour de France of Eddy Merckx  (HLN).
© Baert Marc, Jef Geys’s photos, The 1969 Tour de France of Eddy Merckx  (HLN).

Het museum opblazen
In 1970 had Geys het krankzinnige plan om het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen op te blazen. Een statement waarmee hij ‘het museum’ as such in nauwe schoentjes bracht. Kunst moest terug naar het volk gebracht worden, weg van de te hoge drempel van de elitaire poorten van het museum. Zijn tentoonstellingen werden daarom steeds begeleid door een editie van het ‘Kempens Informatieblad’, de volkse versie van de catalogus met de uitstraling van een gratis lokaal bladje.   

Jef Geys, Landscape jumper, 1967. Catalogue Centre for Fine Arts 1992.
Jef Geys, Landscape jumper, 1967. Catalogue Centre for Fine Arts 1992.

Tussen leven en werk
Zijn visie op het museum weergalmt in de manier waarop Geys kunst maakt. Hij balanceert voortdurend tussen het alledaagse en het artistieke, met zijn eigen leven als creatieve leidraad. Als leraar ‘positieve esthetica’ in Balen, liet hij zijn leerlingen een Lichtenstein, Warhol of Fontana namaken. Hij trok elke artistieke praktijk in twijfel, ook de schilderkunst. Zo schilderde hij van 1963 tot 1989 elk jaar een zaadzakje, als het ware een allegorie van de pigmenten uit de schilderkunst in de ironische gedaante van een bloem of groente.

Jef Geys Weblog, Kempens Informatieblad, October 2001.
Jef Geys Weblog, Kempens Informatieblad, October 2001.

Vernissages noch interviews
Jef Geys was nooit aanwezig op eigen vernissages en gaf ook nooit interviews. Zijn kunst snijdt haarscherp maar subtiel maatschappelijke en sociale thema’s aan. Alleen is het aan het publiek zelf om ze bloot te leggen. Jef Geys spreekt zelf niet, hij geeft zijn stem aan de kunst en laat kunst voor zich spreken.

Jef Geys, The Bodybuilder, 1978. Catalogue Centre for Fine Arts 1992.
Jef Geys, The Bodybuilder, 1978. Catalogue Centre for Fine Arts 1992.

40 000 foto’s in 40 jaar
Van 1958 tot 1998 maakte Geys maar liefst 40 000 foto’s, van paarden tot bodybuilders en van ‘artistiek’ naakt tot verkiezingsaffiches. Met de Grand Départ in Brussel in het vooruitzicht, toont BOZAR de Ronde van Frankrijk van 1969 door de ogen van Jef Geys. Verwacht geen documentair of sensationeel fotografisch verslag, maar een atmosferische weergave van de Tour, een supporter, een wielrenner of een volgwagen.

Zie ook