© Marisa Vranjes
RADAR

A Passage To India

Op reis met Romina Lischka

Het portret dat BOZAR dit seizoen schetst van Romina Lischka is meteen ook een fascinerende wereldreis van Londen naar het Indiase Uttar Pradesh. Met haar favoriete instrument in de aanslag verruimt de gambaspeelster je muzikale horizon en laat ze je via haar repertoire proeven van dhrupad – traditionele, 16e-eeuwse Mogolmuziek. Tijdens drie concerten neemt ze je mee op een tocht door tijd en ruimte, op verkenning door het verrassend uitgebreide repertoire van de viola da gamba.

5 stops onderweg:

Londen: Halverwege de 18de eeuw verwelkomde de Britse hoofdstad een miskend Duits componist: Carl Friedrich Abel. Hij was de zoon van een goede vriend van Johann Sebastian Bach en zette samen met Johann Christian Bach de eerste Londense concertreeks met abonnement op. Zijn Suite in d is een fragment uit het Drexel Manuscript, waar maar weinig over geweten is. Het is bewaard gebleven dankzij de goede zorg van Abels vriend en beroemd schilder Thomas Gainsborough. (22.09.2019)

Berlijn: Carl Philipp Emanuel Bach, bijgenaamd ‘de Bach van Berlijn’ schreef zijn Sonates voor viola da gamba aan het hof van Frederik de Grote, voor wie hij een dertigtal jaar organist was. (22.09.2019)

Wenen: Venetiaans componist Giovanni Priuli trok naar Oostenrijk, waar hij door aartshertog Ferdinand tot Hofkapellmeister werd benoemd. De componist volgde de aartshertog naar Wenen toen hij er tot keizer Ferdinand II van het Heilige Roomse Rijk werd gekroond. Priuli schreef toen zijn Sonata prima in due cori voor het keizerlijke hof. (19.05.2020)

Venetië: Als epicentrum van de oude muziek was Venetië een thuis voor talloze meester-componisten. Claudio Monteverdi is een van de meest illustere namen. De twee meesterwerken die hij in Venetië componeerde leveren daarvoor het ultieme bewijs: zijn Magnificat en zijn Laudate Dominum omnes gentes. (19.05.2020)

Swami Haridas en zijn leerling Tansen, twee klinkende namen in het klassieke dhrupadgenre, in aanwezigheid van keizer Akbar.
Swami Haridas en zijn leerling Tansen, twee klinkende namen in het klassieke dhrupadgenre, in aanwezigheid van keizer Akbar.

Agra en Fatehpur Sikri: De twee hoofdsteden van het Mogolrijk, gelegen in het huidige Uttar Pradesh in India, weerspiegelen de weelde van de Mogolbeschaving van de 16e eeuw onder keizer Akbar. De heerser koesterde een passie voor kunst en zette zijn schouders onder de ontwikkeling van de traditionele dhrupadmuziek, die hoogdagen beleefde aan het keizerlijke hof. Al in de alleroudste Sanskrietteksten (purana's) duikt dhrupad op. Het genre is gegroeid uit de verheven gezangen van Vedische hymnes en mantras, en behield door de eeuwen heen zijn basisstructuur, al is er ook voor improvisatie een belangrijke plaats weggelegd. Dat schenkt het genre het ongedwongen karakter dat herinnert aan de Engelse consortmuziek die in dezelfde periode aan het hof van Elisabeth I weerklonk. (22.02.2020)

Romina Lischka (Viola da gamba) & Maude Gratton (Harpsichord) J.S. BACH Sonatas for viol and harpsichord

Zie ook